آشنایی مختصر با دانمارک

پادشاهی دانمارک کشوری در شمال اروپا و جنوب حوزه اسکاندیناوی، از جنوب با آلمان مرز زمینی دارد و از بقیه جهات در دریا احاطه شده است. همچنین از شرق به دریای بالتیک و از غرب به دریای شمال منتهی می شود و از شمال هم با کشورهای نروژ و سوئد مرز آبی دارد.

دانوانگ ( danevang) نام دیگر این کشور است به معنی سرزمین دانمارکی ها، دانمارک از قدیمی ترین پادشاهی های دنیا و سرزمینی به وسعت تاریخ دارد. پایتخت دانمارک، کپنهاگ ( Copenhagen) / زبان رسمی این کشور دانمارکی بوده و دارای حکومت پادشاهی مشروطه می باشد. واحد پول دانمارک نیز کرون دانمارک می باشد.

دانمارک شامل ۵ استان و بیش از ۱۰۰ جزیره بزرگ و کوچک تحت حاکمیت خود دارد، بزرگترین سرزمین های برون مرزی دانمارک، گرینلند( Greenland) و جزایر ۱۸ گانه فارو ( faro islands) هستند.

قدیمی ترین یافته های باستان شناسی در دانمارک ، به دوره میان یخبندان ( eem interglacial period) در حدود ۱۳۰۰۰۰ سال قبل از میلاد بر می گردد. از حدود ۱۲۰۰۰ سال قبل از میلاد، سرزمین دانمارک قابل سکونت بوده و تقریبا از یک قرن پیش از میلاد، اولین گروه های مهاجر برای زندگی گروهی وارد این منطقه شدند.

بین قرن ۸ تا ۱۰ میلادی تاریخ دانمارک با وایکینگ ها ( Vikings) گره خورده بود. دریانوردانی غارتگر که بسیاری از سرزمین های دور و نزدیک را فتح کرده و بر آن ها سلطه می کردند.

در جنگ جهانی دوم، دانمارک توسط آلمان نازی اشغال شد و بعد از پایان جنگ با سرعت بالایی رشد و توسعه پیدا کرد.

اقتصاد کشور دانمارک بیشتر در بخش های خدماتی، صنعتی و پزشکی متمرکز است. از مهم ترین صادرات دانمارک می توان به : گوشت، لبنیات، تجهیزات پزشکی و تجهیزات صنعتی اشاره کرد. با این وجود که دانمارک عضو اتحادیه اروپا هست، اما از واحد پولی یورو پیروی نمی کند و ارز رایج آن کرون (krone) است. دانمارک یکی از پاک ترین سیستم های اقتصادی دنیا از نظر میزان فساد و آزادترین سیستم اقتصادی جهان را در اختیار دارد. امنیت اقتصادی در دانمارک بالاست و مردم آن از مرفه ترین افراد در دنیا هستند. دانمارک کشور منحصر به فردی است، کشوری با غذاهای عالی، لب های خندان، سرسبزی و روزهای پر از بارش و کلی چیزهای خوب دیگر در کنار هم جمع شده اند، کیفیت زندگی در دانمارک بالاست و مردم دانمارک از زندگی خود لذت می برند.