چرا جمعه سیاه؟

برای دانستن اطلاعات جمعه سیاه بهتر است کمی درباره این روز بپردازیم

در سال ۱۸۶۹ میلادی و دقیقا بعد از تمام شدن جنگ داخلی امریکا، دو سرمایه دار به نام های جی گولد ( Jay gould) و جمیز فیسک ( James fisk ) با نفوذ و اطلاعاتی که داشتند تصمیم گرفتند که در ایجاد یک اختلال اقتصادی با هم شریک شوند. که در ادامه با این شخص بیشتر آشنا می شویم.

آن دوره، قیمت طلا به دست دولت آمریکا کنترل می شد و با خرید و فروش آن می توانست حجم دلار موجود در بازار را مدیریت کند.

این دو شریک با آگاهی از نواقص قانونی و نفوذی که داشتند می خواستند که انحصار طلا را به دست بگیرند و سود خوبی از کنترل قیمت طلا به جیب بزنند.

اما چطور؟ با خرید همه طلاهایی که در بازار عرضه می شد؟

جی گولد، فعال در صنعت راه آهن، سرمایه گذار معروف در عصر طلایی ایالات متحده که به علت کارهای زیاد غیر قانونی به او لقب ” بارون راهزن” داده بودند. لقبی که به اشراف زاده ها و سرمایه دارهای کلاهبردار داده می شد. جمیز فیسک هم مانند شریکش به کلاهبرداری و جذب سرمایه از راه های عجیب و غریب مشهور بود و به او لقب ” جیم الماسی ” را داده بودند. جمیز فیسک در ۳۶ سالگی به دست یک شریک ناراضی در یکی از کسب و کارهایش به قتل رسید.

این دو شریک، در سالهایی که ” یولیسیز سایمن گرانت” رئیس جمهور امریکا بود، با برادر رئیس جمهور  دوست بودند و از همین راه توانسته بودند در دفتر رئیس جمهور نفوذ پیدا کنند. آنها می خواستند بازار طلای امریکا را به دست بگیرند و با خرید همه طلاهای موجود در بازار، باعث افزایش قیمت طلا شدند. بعد از این که قیمت طلا بالا رفت، رئیس جمهور از توطئه چیده شده مطلع شد و دستور داد که مقدار زیادی طلا را وارد بازار کنند تا قیمت آن کاهش یابد.

افرادی در این توطئه دستگیر شدند و کل برنامه آنها لو رفت. بعد از این دستور و رسوا شدن برادر رئیس جمهور به خاطر مشارکت در این توطئه قیمت طلا سقوط کرد. سقوط قیمت طلا و ضرر کردن عده زیادی در این بازار، این روز را به یادماندنی کرد و لقب سیاه را به روز دادند. سال ها از این رویداد اقتصادی گذشت و نزدیک بودن این روز به مناسبت ” روز شکرگزاری” در تقویم مسیحی و تعطیلی غیر رسمی جمعه بعد از شکرگزاری، باعث شده بود که روز مناسبتی برای شروع خریدهای قبل از کریسمس در کشور آمریکا باشد.

جمعه سیاه

Black Friday

در سال های دور، فروشگاه ها تخفیف های ویژه ای را در روزهای قبل و بعد از روز شکرگزاری روی محصولات خودشان اعمال می کردند و حتی این تخفیف ها تا یک هفته هم ادامه پیدا می کرد. خریدهای کریسمس از همین روزها شروع می شد و تا چند هفته بعدی ادامه داشت.

این تخفیف ها به اندازه ای جذاب بود که صف های طولانی در خیابان ها تشکیل میشد و در ساعات اولیه روز، سیل جمعیت زیادی به فروشگاه های بزرگ سرازیر میشد. تا جایی که چندین مرگ در اثر فشار جمعیت و حتی قتل به دلیل درگیری موقع خرید ثبت شده است. این سنت تخفیف در جمعه سیاه به بقیه کشورها هم رسیده است. در ایران هم اغلب فروشگاه ها با این موج همسو شده و انواع تخفیف های جذاب را در این روز به مشتریان عرضه می کنند.

دلیل اصلی حراج در روز جمعه تخفیف به روی تمامی کالاها است و این تخفیف آنقدر زیاد است که مشتریان ترغیب به خرید می شوند. تخفیفی که باعث رفع نیازهای مشتریان با هزینه کمتر و خالی شدن انبار فروشگاه ها با حاشیه سودی کمتر است. اما امروزه سایت هایی مثل آمازون هم به صورت آنلاین بلک فرایدی را برگزار و تخفیف های بلک فرایدی را چند هفته جلوتر شروع می کنند و یکسری محصولات را با تخفیف های پیش از بلک فرایدی به فروش می رسانند و اینگونه به استقبال بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه می روند

https://radicasoftware.com/blog/black-friday-2023-why-you-should-add-capital-electra-x-to-your-wish-list?utm_source=google+ads&utm_medium=paid+ads&utm_campaign=black+friday+2023&utm_content=search+ads&gclid=Cj0KCQiA3uGqBhDdARIsAFeJ5r0coX7-BV8Bp0aOo21bfYULXUFMeRAjs0q7ahYRiYCsrs-s5nr_sEMaAsoYEALw_wcB