مادرید و جاذبه های بی نظیرش

مادرید بزرگترین شهر و پایتخت کشور اسپانیا است که در مرکز شهر قرار گرفته است. شهر مادرید دومین شهر بزرگ اتحادیه اروپا است که فقط از برلین پیشی گرفته است و کلان شهر یکپارچه آن دومین کشور بزرگ در اتحادیه اروپاست و تنها از پاریس کوچکتر است. مساحت آن ۶۰۴.۳ کیلومتر مربع است. مادرید به خاطر مرکزیت جغرافیایی و کارکردهای سیاسی و مالی آن شهر اصلی از شبه جزیره ایبری به شمار می آید. با وجود این که این شهر امروزه شبکه آمد و شد شلوغ و سومین شبکه متروی بزرگ در اروپا را دارد، اما بیشتر محله های آن توانسته اند حال و هوای اصلی خود را حفظ کنند.

مادرید همچنین پایتخت بخش خود مختار اسپانیا محسوب می شود. مادرید شهری در وسط فلات اسپانیا، بزرگ ترین شهر این کشور و سومین شهر پر جمعیت اتحادیه اروپا است که به دلیل مرکزیت جغرافیایی و کارکردهای سیاسی و مالی شهر اصلی در شبه جزیره ایبری به شمار می آید.

بخش اعظم شبه جزیره ایبری در سده نهم میلادی در دست مورهای مسلمان بود. محمد اول قرطبه، امیر عرب اندلس در آن زمان کاخی در محل کنونی پالاسیو رئال در مادرید ساخت و در آن محل ارگ کوچکی نیز به نام المدینه بنا کرد. این کاخ در کنار رود مانزانارس قرار داشت و مورها این رود را مَیرا می نامیدند که به معنای سرچشمه و منبع مادر است. بعدها پسوند رومی ایبری ایت به معنای مکان به آن چسبید. مادرید امروزی و نام این شهر از این بنا و این نام سرچشمه می گیرد.

مادرید شهری در وسط فلات اسپانیا 

مادرید همچنین پایتخت بخش خود مختار اسپانیا محسوب می شود

 

دیدنی های مادرید:

مادرید دیدنی های بی مثالی دارد، همچنین آثار تاریخی که در این شهر شهرت دارد، از جمله آن می توان: کاخ سلطنتی، خانه اپرا، پارک بوین رتیر و ۱۶۳۱ ، ساختمان کتابخانه ملی ( قرن ۱۹ )، موزه باستان شناسی، موزه پرادو ( که یکی از بهترین مجموعه های هنری دنیاست)، موزه تیسن- برنمیسزا و موزه ملی مرکزی هنر رئا سوفیا ( موزه هنر مدرن) اشاره کرد.

کاخ سلطنتی شهر مادرید:

خیابان بایلن، در ناحیه غربی مرکز شهر مادرید ( شرق رودخانه مانزانارس) قرار دارد و ایستگاه مترو اپرا به آن نزدیک است. این کاخ سلطنتی محل سکونت رسمی پادشاه کشور اسپانیا است، ولی معمولا برای عموم آزاد است. البته به جز مواقعی که استفاده کاری از آن می شود. ساخت بنای اصلی این قصر به قرن دهم ( یعنی زمان حکومت مسلمانان در اسپانیا ) بر می گردد. در سمت پایین و چپ این قصر، باغ های زیبای کمپو دل مورو (  Campo del Moro ) واقع است. دلیل نام گذاری این باغ، چادر زدن مسلمانان شمال آفریقا مور ( Moor) در سال ۱۱۰۹ به فرمانده ی علی ابن یوسف برای تسخیر مجدد مادرید بوده است. در سمت شرقی قصر، خانه ی اپرا قرار دارد. این مرکز در ۱۹ اکتبر ۱۸۵۰، رسما آغاز به کار کرد و یکی از معروف ترین اپراخانه های دنیا به حساب می آید. دستور ساخت این مکان را ملکه ایزابل دوم داده بود. در این اپراخانه، یک موزه نیز وجود دارد. خط ۲ مترو مادرید با نام اپرا مخصوص این مکان است.

پارک بوین رتیرو شهر مادرید:

این پارک با وسعت صد و چهل هکتار، از پارک های بزرگ و معروف شهر مادرید است که به بنای یادبود پوئرتا د آلکال ( Puerta de Alcala ) بسیار نزدیک است و از موزه پرادو نیز فاصله زیادی ندارد. این پارک در سال ۱۶۲۳ و در زمان حکومت فیلیپ چهارم ساخته شده است. داخل پارک، یک دریاچه مصنوعی بزرگ نیز وجود دارد.

موزه پرادو شهر مادرید:

یکی از زیباترین موزه ها و گالری های هنری موزه پرادو می باشد، مجموعه ای از هنر اروپا را از قرن دوازدهم تا اوایل قرن نوزدهم در خود جای داده. بیش از ۵۰۰۰ نقاشی، ۲۰۰۰ تصویر چاپی، ۱۰۰ عدد سکه و مدال و تعداد زیادی مجسمه و تقریبا ۲۰۰۰ شئ زینتی در این موزه وجود دارد.

موزه رنا سوفیا شهر مادرید:

یکی دیگر از موزه های معروف شهر مادرید، موزه هنر قرن بیستم رنا سوفیا ( reina sofia ) نامیده می شود که از دهم سپتامبر ۱۹۹۲ آغاز به کار کرده است. این موزه نزدیک قطار آتوچا و ایستگاه مترو است. مجموعه آثاری از دو هنرمند معروف اسپانیایی قرن بیستم، پابلو پیکاسو و سالوادور دالی در این موزه گردآوری شده است. در کنار آثار این دو هنرمند، کارهایی از دیگر هنرمندان، از جمله جان گریس، خولیو گونزالس و آنتونی تاپیس و …. نیز در آن هست.

میدان پلازا مایور شهر مادرید:

یکی دیگر از اماکن دیدنی شهر مادرید، میدان پلازا مایور است به شکل مستطیلی و با ابعاد ۱۲۹ در ۹۴ که دور تا دور آن، ساختمانی سه طبقه با ۲۳۷ تراس مشرف به آن وجود دارد. مجموعا نُه را گذر در میدان وجود دارد.

نگاهی کوتاه به تاریخ مادرید:

این شهر سومین شهر پر جمعیت اتحادیه اروپا است، لندن با ۵/۸ میلیون جمعیت و برلین با جمعیتی برابر با ۶/۳ میلیون نفر دو شهر برتر این لیست هستند. بر اساس آمار منتشر شده در سال ۲۰۱۵ حدود ۱/۳ میلیون نفر در مادرید زندگی می کنند. این جمعیت چیزی برابر با کل جمعیت ارمنستان است

 

مادرید یکی از زلزله خیزترین شهرهای پر سکنه در کل جهان است. از نمونه های این خطرات پیش بینی نشدنی زلزله ای بود که در قرن هفدهم میلادی به وقوع پیوست. در این زلزله به شهر مادرید خسارات فراوانی وارد شد و چندین هزار سکنه این شهر را به کام مرگ کشانده یا آواره نموده. یکی از دلایل زلزله خیزی این شهر و حتی شهرستان های هم جوار آن، خاک نرم و ماسه مانند است.

این شهر تنها یک شهر نیست، بلکه یک بخش خودمختار است. بخش خودمختار نخستین تقسیم بندی در پادشاهی اسپانیا است که بنا بر قانون اساسی این کشور ایجاد شده است. قانون اساسی اسپانیا، خودگردانی را حق گروه های قومی و بخش های مختلف می داند. اسپانیا ۱۷ بخش و ۲ شهر خود مختار دارد.

مادرید حدود ۷۰۰ متر ارتفاع دارد. شهر مادرید ۶۶۷ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد، در برخی مناطق شمالی این عدد به ۷۰۰ متر هم می رسد. با توجه به این ارتفاع، آب و هوای این شهر در بیشتر اوقات سال خشک است و خبری از رطوبت زیاد نیست.

نماد رسمی شهر مادرید، یک خرس تکیه داده به درخت است. دور تصویر هفت ستاره سفید رنگ در حاشیه ای قرار دارند. شورای مادرید از سال ۱۲۱۲ این نشان را برای شهر برگزیده است. البته قابل توجه است که درخت این نماد حدود ده سال پس از طراحی نشان به آن اضافه شده است.

مادرید شهر دانشجوها است. مادرید امروز به خانه بسیاری از دانشجویان دنیا تبدیل شده است. سیستم آموزشی اسپانیا یکی از قوی ترین و استانداردترین سیستم آموزشی در اتحادیه اروپا است. بسیاری از معتبرترین مراکز آموزشی در پایتخت اسپانیا، مادرید واقع شده اند.

مادرید حدود سال ۵۶۰ میلادی تأسیس شده است. زمانی که رومی ها پا در خاک اسپانیا گذاشته اند، حدود ۲۰۰ سال قبل از میلاد بود، در آن زمان هیچ نشانه از وجود مادرید نبود. حدود ۱۱۰۰ سال بعد فلات مرکزی اسپانیا به شکلی شبیه به شکل امروزی اش درآمد. در سده نهم میلادی، مورهای مسلمان به این منطقه آمدند و امیر قرطبه امیر آندلس قلعه ای در این منطقه ساخت.

این شهر، پایتخت فرهنگی اتحادیه اروپا است. این شهر برای اولین بار در سال ۱۹۹۲ به عنوان پایتخت فرهنگی اتحادیه اروپا شناخته شد. این شهر موزه های زیادی دارد، از جمله آن ها می توانیم به ال پرادو و موزه موم اشاره کنیم که از محبوب ترین موزه های دنیا و مجموعه ای از فرهنگ و هنر سراسر دنیا در این موزه جمع آوری شده است. بیش از ۳۰۰۰ تابلو نفیس در این موزه وجود دارد. در این موزه آثار هنرمندانی چون گویا، رامبراند، روبنس، ولاسکز، مورییو، ال گرکو به چشم می خورد. موزه موم هم میزبان مجسمه های مومی از شخصیت های بزرگ دنیا است. در قسمت فوقانی موزه، بازدیدکنندگان با وضعیت اروپا در قرون وسطی آشنا می شوند و صحنه های دل خراش شکنجه های قرون وسطی نمایش داده می شود.

ریشه نام مادرید، به تاریخ عرب برمی گردد. این کلمه ریشه ای عربی دارد و با عناوین مایریت یا ماگریت در متون عربی به آن اشاره شده است. معنی که برای این لغت معادل سازی شده است، آب یا آب فراوان است. اختلاف نظرهای زیادی در رابطه با ریشه کلمه مادرید وجود دارد. برخی از زبان شناسان بر این باورند که این کلمه به هیچ وجه ریشه عربی ندارد و در واقع این شهر نام روستایی در کنار رودخانه مانزناس در روستای رومی قدیمی در این شهر است و این کلمه ریشه رومی دارد.

پادشاه در کاخ سلطنتی مادرید اقامت ندارد. شاید در نظر بسیاری از ما این مطلب نقش ببندد که بدون شک پادشاه باید در کاخش زندگی کند، ولی پادشاه اسپانیا در کاخ سلطنتی زندگی نمی کند. از سال ۱۹۶۲ خانواده سلطنتی دیگر در این کاخ زندگی نمی کنند و تنها مراسم های تشریفاتی در این مکان برگزار می شود.

این شهر در قرن شانزدهم، پایتخت اسپانیا شد. به دلیل موقعیت مرکزی مادرید و وضعیت جغرافیایی این شهر، فلیپ دوم در قرن شانزدهم میلادی، پایتخت اسپانیا را به مادرید منتقل کرد و تا امروز این شهر به عنوان پایتخت شهر شناخته می شود.

مادرید یکی از استخرهای بزرگ دنیا را دارد، استخر آکوازور استخری است که در فصل تابستان حسابی شلوغ می شود و بسیاری از اسپانیایی ها در طول تابستان حتما یک بار به این استخر می روند.

بازار ال راسترو، یکی از عجیب ترین و در عین حال هیجان انگیزترین بازارهای دنیا است، در این بازار شما هم چیزی که بخواهید را پیدا خواهید کرد و حتی ممکن است از شانس گذرتان به پیرمردی بیفتد که نقاشی های گران قیمتی را می فروشد و خودش از ارزش آن ها با خبر نیست. چیزی شبیه به جمعه بازار خودمان.

آب و هوای شهر مادرید:

مادرید در خیلی از جهات شبیه دیگر کلان شهرهای بین المللی است و به داشتن آب و هوای معتدل در تمام طول سال معروف است، اگر آب و هوای سرد را دوست داریدو با شهر خلوت مشکلی ندارید، در فصل زمستان به این شهر سفر کنید، زمانی که هتل ها در پایین ترین قیمت خود به مشتریان ارائه خدمات می دهند، در کل زمستان اسپانیا، مادرید ملایم و معتدل است ولی بعضی روزها برفی و بسیار سرد می شود، در تابستان میزان رطوبت کم است و طی چند هفته بی وقفه بسیار گرم می شود اما با این وجود نمی شود اقلیم این ناحیه را خشک دانست، همچنین لازم است بدانید بیشتر ساکنان مادرید در تابستان مغازه هایشان را می بندند و به تعطیلات می روند. آب و هوای معتدل و فصل پاییز در ماه سپتامبر با دمای ۱۰ تا ۲۱ درجه سانتی گراد و تا ماه اکتبر با دمای ۴ تا ۱۰ درجه سانتی گراد است. گردش در فصل پاییز در بازار راستروی و پارک رتیرو بسیار جذاب و دیدنی است

شهر مادرید، قلب تپنده اسپانیا، معماری بی نظیری دارد. بخش مهمی از معماری این شهر شاهکار معماران کهن است و جزو آثار تاریخی محسوب می شود. این شهر ظاهر خود را به همان صورت که در قدیم بوده حفظ کرده است. البته عناصر مدرن هم به شهر اضافه شده اند و زندگی را برای مردم امروزی راحت تر کرده اند.

خیابان گران بیا مرکز مدرنیته شهر است و در کنار آن یکی از خیابان های مهم است که بنای یادبود پوئرتا دِ آلکالا در آن واقع شده است. این بنا یکی از ساختمان های مهم و زیبای اسپانیاست که نشان دهنده معماری تاریخی آن و نماد تاریخ شهر مادرید است.

به جرات می توان گفت افرادی که به مادرید می آیند مجذوب آثار تاریخی و خیابان های قدیمی شهر می شوند. اما ناگفته نماند که این شهر از طبیعت منحصر به فردی برخوردار است. بخشی از طبیعت مادرید در پارک های داخل شهر قرار دارد و برای افرادی که به پیاده روی بحگاهی یا گردش در پارک عادت دارند، مناسب است.

علاوه بر آن جاذبه های طبیعی بسیاری هم در اطراف شهر قرار دارند که می توان برای مسافرت های آخر هفته و دوری از شلوغی شهر به آن جا رفت.

همچنین پارک طبیعی فایونیا و پارک طبیعی پنارالا از مناطقی هستند که می توان از حیات وحش لذت برد و در دیگری می توان کوهنوردی کرد. هم چنین پارک کانسیا نیز می تواند برای گیاهشناسی و پیاده روی در میان درختان زیبا مناسب باشد.

https://www.britannica.com/place/Madrid/The-people