مصر سرزمین عجایب تاریخ

مصر در حوزه جغرافیایی شمال آفریقا و در منطقه خاورمیانه قرار دارد. کشور مصر وسعتی بیش از یک میلیون کیلومتر مربع دارد و از غرب به لیبی، از جنوب به سودان و از شرق به نوار غزه و همچنین از ساحل شمالی مصر به دریایی مدیترانه و ساحل شرقی آن به دریایی سرخ متصل است. اکثر جمعیت میلیونی مصر در سواحل رود نیل زندگی می کنند و منطقه بزرگ بیابانی مصر عموما غیر مسکونی است. نیمی از شهروندان مصری در مناطق غربی زندگی می کنند و اکثریت آنها در شهرهای پر جمعیت و متراکم قاهره، اسکندریه و دیگر شهرهای بزرگ در دلتای نیل زندگی می کنند. شهرت جهانی مصر به قدمت باستانی این کشور و وجود اهرام ثلاثه و فراعنه باز می گردد. واژه مصر ریشه ای سامی دارد و به معنای ” دو تنگه ” است ( که نشان از جدایی دو سرزمین علیا و سفلی مصر می باشد).

نگاهی به تمدن مصر:

کشور مصر یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان است

کشور مصر در حاشیه رود نیل شکل گرفته

کشور مصر یکی از قدیمی ترین کشورهای جهان به شمار می رود و تمدن این کشور که در حاشیه رود نیل شکل گرفته است در زمره کهن ترین تمدن ها به حساب می آید، چرا که از حدود ۴ هزار سال قبل از میلاد شکل گرفته است. مصر باستان سرزمین فراعنه بود و آثار تاریخی مهمی چون اهرام ثلاثه و معابد بزرگ از آن دوران به جای مانده است. بسیاری از پیامبران بزرگ مانند حضرت یوسف و حضرت موسی نیز در همان دوران در سرزمین مصر ظهور کردند. دولت قدیم مصر در سال ۵۲۴ میلادی به دست ایرانی ها سقوط کرد. در سال ۳۳۲ میلادی اسکندر این سرزمین را به تصرف خود درآورد و تا سال ها بعد سلسله بطاسه که از جانشینان اسکندر بودند بر آن فرمانروایی می کردند. در سال ۶۴۱ میلادی در زمان خلیفه دوم مسلمانان این کشور را فتح کردند، از آن زمان مصر همواره از سرزمین های مهم برای حکومت اسلامی بوده و تا سال ۱۵۱۷ میلادی که دولت عثمانی بر مصر تسلط یافت در دست خلفای اموی و عباسی و فاطمی بود. در سال ۱۷۹۸ ناپلئون به آنجا لشگر کشی کرد و در سال ۱۸۰۵ میلادی محمد علی پاشا از طرف دولت عثمانی فرمانروای آنجا شد و سلسله جدید مصر را به وجود آورد. کشور مصر تا مدت ها تحت حمایت کشور انگلستان بود ولی بعد از اتمام جنگ جهانی اول بر اثر فشار مردم، انگلستان استقلال مصر را اعلام کرد.

مصر سرزمینی در شمال شرقی قاره آفریقا و بیست و هشتمین کشور بزرگ جهان به شمار می رود. جمهوری عربی مصر کشوری با آب و هوای مدیترانه ای گرم و خشک است. طول جغرافیایی این کشور از ۲۴ درجه شرقی تا ۴۷ درجه شرقی امتداد یافته است. از کل مساحت این کشور تقریبا ۴ درصد آن را زمین های زراعی پوشش می دهند. جمعیت کشور مصر در آخرین سرشماری بالغ بر ۱۰۲ میلیون نفر برآورد گردیده است. کشور مصر از لحاظ تراکم جمعیتی یکی از پر تراکم ترین کشورهای جهان محسوب می شود. در شرق و شمال شرقی کشور مصر، شبه جزیره سینا قرار دارد که تا قبل از قرن نوزدهم به خاک مصر متصل بود. اما در این قرن کانال سوئز را حفر کردند که آن را از خاک مصر جدا و دریای سرخ را به دریای مدیترانه متصل می کرد. این کانال ۱۶۸ کیلومتر طول دارد و چون مسیر ارتباطی میان سه قاره اروپا، آسیا و آفریقا می باشد، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پایتخت مصر شهر قاهره می باشد و از دیگر شهرهای مهم می توان به اسکندریه، اسوان، جیزه، فیوم و پرت سعید اشاره کرد.

شهرهایی مانند سلوم، سیدی برانی، بردیا، مطروح و العلمین نیز به سبب وقایعی که طی جنگ جهانی دوم در آنها به وقوع پیوست مشهور گردیدند. مصر آخرین کشوری است که رود نیل از آن می گذرد و سپس به دریایی مدیترانه می ریزد. به این خاطر در محل پیوستن آن به دریا، دلتای نیل به وجود آمده که سرزمین اصلی کشاورزی این کشور است. همچنین در اطراف این رود نیز کشاورزی رونق بسیاری دارد به طوری که تنها نقاط آباد مصر سواحل نیل می باشد.

نوع حکومت و ساختار سیاسی مصر:

ساختار سیاسی کشور مصر جمهوری است و رئیس کشور نیز رئیس جمهور خواهد بود. رئیس جمهور در مصر برای هر شش سال انتخاب می شود و رأی مردم در انتخاب آن تأثیر زیادی دارد. در سال ۲۰۰۵ در کشور مصر شرایط رفراندومی برگزار شد که تغییراتی در قانون اساسی ایجاد شود. براساس نتیجه ای که این رفراندوم در نظر گرفته است رئیس جمهور می بایست از بین چندین کاندیدا انتخاب شود. قبل از آن شورای مردمی انتخاب رئیس جمهور را به عهده داشتند و رأی مثبت یا منفی می دادند.

نخست وزیر در مصر رئیس دولت است و توسط رئیس جمهور تعیین می شود کابینه نخست وزیر نیز از سوی رئیس جمهور انتخاب می شوند. شورای مردمی در این کشور با نام مجلس الشعبی بوده که دارای ۴۵۴ کرسی است و به طور کلی ۴۴۴ نماینده آن با رأی مردم انتخاب شده و ۱۰ نماینده نیز از سوی رئیس جمهور انتخاب می شوند. دوره نمایندگی برای مجلس الشعبی در کشور مصر ۵ ساله اعلام شده است.

در مصر مجلس مشورتی وجود دارد که به نام الشورا شهرت دارد. این محلس دارای ۲۶۴ نماینده است که از بین این تعداد ۱۷۴ نفر از سوی رأی عمومی انتخاب می شوند و ۸۸ نفر نیز طبق نظر رئیس جمهور برگزیده می شوند. به طور کلی در مصر جنبش های سیاسی زیادی نیز دیده می شود که هر یک شرایط خود را دارند.

مذهب و زبان رسمی مصر:

اسلام دین رسمی مصر است و تقریبا همه مسلمانان مصر سنی هستند. این کشور از دیرباز مرکز تحقیقات اسلامی بوده و دانشگاه الازهرِ قاهره یکی از معروف ترین موسسات آموزش اسلامی در جهان محسوب می شود. بسیاری از مسلمانان، حتی آنهایی که خارج از مصر هستند، شیخ های الازهر را بالاترین مقامات مذهبی می دانند. زبان رسمی و نوشتاری کشور مصر، زبان عربی استاندارد می باشد اما زبان گفتاری نیز لهجه خاصی از عربی می باشد. علاوه بر زبان عربی، زبان انگلیسی و به نسبت کمتری زبان فرانسه در زمینه های تجاری و آموزشی این کشور مور استفاده قرار می گیرند. تقریبا ۹۰ درصد از مردم کشور مصر مسلمان هستند و اقلیت های مذهبی این کشور را مذهب مسیحیت به میزان ۸ تا ۱۰ درصد تشکیل میدهد. تمدن مصر از قدیمی ترین تمدن های بشر است و بسیاری از پیشرفت های علمی بشر ریشه در این کشور دارد. این کشور با تمدن ۳۰۰۰ ساله به جهت توانایی در معماری و استفاده از رودخانه نیل برای اهداف کشاورزی، اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در زمینه فرهنگ به اوج خود رسیده. اهمیت رودخانه نیل در زندگی مصریان باستان در تاریخ گذشته این کشور قابل رویت بوده و اثرات آن بر جنبه های مختلف هنری، مذهبی، فرهنگی، سیاست و زندگی اجتماعی این کشور منعکس گردیده است. نمای فرهنگی کشور مصر تحت تاثیر عواملی چون اسلام و مسیحیت فرآیند مدرنیزه سازی کشور که از اوایل قرن ۱۹ میلادی آغاز گردیده و بالاخره جبهه گیری علیه فرهنگ آمریکایی و تمایل به سمت اسلامی سازی فرهنگ کشور قرار دارد.

واحد پول مصر، پوند مصر یا لیره مصر یا جنیه است.

چند مورد از جاذبه های گردشگری مصر:

موزه قاهره گنجینه ای از اشیای به جا مانده از جهان فراعنه

از بزرگ ترین موزه های جهان به حساب می آید

موزه مصر:

موزه قاهره که گنجینه ای از اشیای به جا مانده از جهان فراعنه است، یکی از بزرگ ترین موزه های جهان به حساب می آید. این مجموعه بزرگ همیشه میزبان نمایشگاه های متعدد است. مجموعه اصلی و منحصر به فرد این موزه گنجینه های طلایی است که از مقبره توت عنخ آمون در دره پادشاهان کشف شده است.

منطقه ساحلی سینای جنوبی:

این منطقه در شبه جزیره سینا، منطقه ای ساحلی برای همه افراد با همه سلیقه هاست. شرم الشیخ شهری تفریحی به سبک اروپایی است که مملو از هتل های مجلل، رستوران های بین المللی و مجموعه ای از جاذبه های تفریحی است. بسیاری از استراحتگاه های این منطقه محبوب اروپایی ها هستند و برای تعطیلات زمستانی آفتابی به آنها سر می زنند. دهاب شهر ساحلی ساده ای برای گردشگرانی است که میخواهند سفری ارزان تر داشته باشند و به سفرهای بیابانی و ماجراجویی های ساحلی بروند. این شهر بیش از همه به امکانات غواصی ارزان و منطقه ساحلی جذابش مشهور است که در آن موج سواری و کایت سواری هم انجام می شود.

غواصی در دریایی سرخ:

زیر سطح دریای سرخ، دنیای دیگری وجود دارد که به اندازه معابد و مقبره های روی خشکی جذاب است. صخره های مرجانی دریای سرخ هم به خاطر مرجان های رنگارنگ و هم به خاطر تنوع حیات دریایی مشهور هستند. از ماهی های صخره ای رنگارنگ گرفته تا کوسه ها، دلفین ها و لاک پشت ها. معروف ترین شهر برای غواصان شرم الشیخ در شبه جزیره سینا است. یعنی نزدیک ترین شهر به صخره های پارک ملی راس محمد و همچنین صخره های تنگه تیران، سایت های متعددی برای غواصی در این منطقه وجود دارند که بعضی از آنها برای مبتدیان و بعضی دیگر برای غواصان حرفه ای است.

شهر اسوان:

اسوان در مصر

اسوان شهری است در مصر

آرام ترین شهر مصر اسوان است که در کنار مسیر پر پیچ و خم رود نیل قرار دارد، این شهر با پس زمینه تپه های شنی نارنجی، مکان مناسبی برای توقف و استراحت برای چند روز و لذت بردن در فضای آرام شهر است. با کشتی هایی که در رودخانه تردد دارند به جزیره الفانتین بروید و در خیابان های رنگارنگ روستاها قدم بزنید. سپس سوار بر شتر به صومعه صحرایی سنت سیمئون در ساحل شرقی اسوان بروید. بعد از آن در یکی از رستوران های قایقی به استراحت بپردازید و به تماشای فلوکاها با بادبان های قدیمی به نظاره بنشینید.

معبد الأقصر:

شهر اقصر در کنار رود نیل به خاطر جاذبه هایی مثل دره پادشاهان، معبد کرنک و معبد یادبود حتشپسوت شهرت دارد و جاذبه های گردشگری متعددی دارد. این شهر باستانی پایگاه قدرت فراعنه بوده و دیدنی هایش بیش از آن هستند که کسی بتواند در یک بازدید همه آن را مشاهده کند. اقصر به خاطر تعداد زیاد جاذبه های تاریخی، بزرگ ترین موزه رو باز جهان نامیده می شود. اگر چند روزی را در اینجا مشاهده نقاشی های دیواری رنگارنگ مقبره ها سپری کنید و به بزرگی ستون های عظیم در معابد خیره شوید، متوجه می شوید که چرا اقصر همیشه مورخان و باستان شناسان را جذب خود می کند.

محوطه باستانی سقاره:

اهرام جیزه، درباره این اهرام مطالب زیادی شنیده اید، اما این اهرام تنها اهرام مصر نیستند. سقاره در فاصله یک روزه از قاهره قرار دارد و گورستانی وسیع از مقبره ها و اهرام است که در دوره های مختلف حکومت فراعنه ساخخته شده اند. این محوطه بیشتر به خاطر هرم پله ای شکل آن شهرت دارد، بنایی که نشان می دهد معماران باستان چگونه دانش مهندسی خود را برای ساخت هرم واقعی ارتقا داده اند.

گشت در قاهره اسلامی:

کوچه های باریک منطقه اسلامی قاهره، پایتختی پر از مساجد، مدارس اسلامی و بناهای تاریخی است. همان شهری است که در آن بازار هزارتوی خان الخلیلی را می توان یافت، جایی که صنعتگران و مسگران هنوز کارگاه های کوچک خود را دارند و غرفه ها سرشار از ادویه و عطر و منسوجات و سرامیک است. خیابان های اطراف بازار بعضی از زیباترین آثار معماری به جا مانده از دوران حکومت مسلمانان را در خود جای داده، در این شهر، تاریخ پر فراز و نشیبی برای کشف وجود دارد. از مسجد الازهر و مسجد سلطان حسن گرفته تا سقف دروازه قرون وسطایی باب زوویلا و چشم اندازهایی بی نظیر از مناره ها که در سراسر منطقه دیده می شوند.

سایت تاریخ ابو سِمبِل:

سایت تاریخ ابو سِمبِل

معبد بزرگ رامسس دوم با تندیس هایی عظیم نگهبانی می شود

حتی در کشوری مملو از معابد هم ابو سمبل جاذبه ای ویژه است. معبد بزرگ رامسس دوم با تندیس هایی عظیم نگهبانی می شود و فضای داخلی مجلل آن با نقاشی های دیواری تزئین شده است. ابو سمبل غیر از معابد بزرگ و سنگی آن، به خاطر عملیات بی نظیر مهندسی در دهه ۱۹۶۰ مشهور شده است. یونسکو کل معبد را از مکان اصلی خود جا ب جا کرد تا مانع غرق شدن آن زیر آب سد اسوان شود. امروزه نیز گشت و گذار در ابو سمبل همان قدر که از نظر تاریخی اهمیت دارد، به معنای تحسین پیروزی این تلاش بین المللی برای نجات اثر تاریخی هم هست.

تورهای کروز در رود نیل:

کشور مصر با رود نیل شناخته می شود. برای بسیاری از گردشگران سفر دریایی چند روزه در این رود مشهور که شاهد ظهور و سقوط فراعنه بوده از جذاب ترین تفریحات سفر به مصر است. گشت و گذار در رود نیل و تماشای طلوع و غروب خورشید آرامش بخش ترین راه برای دیدن معابدی است که در کناره های رودخانه در مسیر بین اقصر و اسوان قرار دارند. کشتی های کروز در این مسیر کنار بعضی از معبدهای قدیمی توقف می کنند. اگر تجربه ای آرام تر و دور تر از گردشگران را ترجیح می دهید، می توانید با فلوکا ( قایق های چوبی سنتی مصری با بادبان های قدیمی) در رود نیل بگردید. تعدا زیادی از تورهای کروز از اقصر و اسوان حرکت می کنند، اما فلوکا را فقط می توان برای سفرهای چند روزه از اسوان اجاره کرد.

اهرام بزرگ جیزه:

آخرین بازمانده از عجایب هفتگانه جهان باستان، اهرام جیزه است که شهرتی جهانی دارد. این مقبره ها متعلق به فرعون ها هستند و مجسمه مرموز ابوالهول از آنها محافظت می کند. این اهرام همیشه باعث شگفتی مسافران مصر بوده اند و معمولا در صدر فهرست محبوب ترین جاذبه های گردشگری قرار دارند. بیشتر گردشگران پس از ورود به مصر، اول از همه به این جاذبه سر می زنند. این بناهای یادبود فراعنه هنوز هم در حاشیه صحرای قاهره منظره ای شگفت انگیز را می سازند که گردشگران را به وجد می آورد. دیدن مصر بدون دیدن این هرم ها، معنایی ندارد.

 پایتخت و شهرهای بزرگ مصر:

قاهره: پایتخت کشور مصر است و بزرگترین شهر در این کشور محسوب می شود. جمعیت زیادی در این شهر مشغول به کشاورزی هستند و امرار معاش در قاهره اغلب در مسیر کشاورزی صورت می گیرد البته که قاهره یکی از بهترین شهرهای مهاجرپذیر مصر محسوب می شود.

پورت سعید: یک شهر بسیار لوکس با فضای بازسازی شده و بی نظیر است، این شهر در سال های گذشته محل زندگی افراد مشهور بوده است.

اقصر و منصوره: دو شهر نزدیک به هم هستند که برای تحصیل می تواند انتخاب خوبی باشد، البته که شاید امکانات رفاه زدگی در این شهر ها محدود به نظر برسد.

شبر الخیمه: یک شهر خوب و دیدنی که دارای فضای اقتصادی قوی است، البته که در این شهر مردم سعی می کنند اصول زندگی درستی را در نظر بگیرند.

جیزه: یک شهر ساکت است، این شهر کمی عجیب ساخته شده است و فضای معماری این شهر طوری است که انگار به صد سال پیش سفر کرده اید.

سوئز: در کشور مصر برای سرمایه گذاری بی نظیر است، این شهر به دو بخش اقتصادی و تجاری تقسیم شده است و در لیست بهترین شهرها برای ورود سرمایه قرار دارد.

اسکندریه: از دیگر شهرهای مهم کشور مصر است، این شهر دارای فضای دیدنی زیادی است و در لیست شهرهایی قرار دارد که اغلب برای گردشگری گزینه بسیار خوبی محسوب می شود.

 چرا به مصر سفر کنیم؟

تور مصر برای هزاران سال، مسافرینی داشته که از دیدن اهرام باستانی و مقبره هایی که از زمان فرعون ها و یکی از با شکوه ترین تمدن هایی که جهان تا به حال به خودش دیده باقی مانده اند. تور مصر برای علاقه مندان به کشف سواحل بکر و دست نخورده و زیبا و صخره های مرجانی مشهور دریای سرخ و همچنین بازدید از آثار باستانی و تاریخی و فرهنگ مردم این کشور جذابیت ویژه ای دارد.

در تور مصر شما جا پای فرعون ها خواهید گذاشت. کوه سینا که آن را با نام های جبل الطور و کوهستان فراعنه هم می شناسند، یک مکان مذهبی تلقی می شود و هر سال زائران با دین های مختلف از جمله اسلام، مسیحیت و یهودیت از آنجا دیدن می کنند. این کوه جایی است که در آن حضرت موسی دستورات الهی را از خدا دریافت کرد. این کوهستان در شبه جزیره زیبای سینا قرار گرفته است، جایی که بسیاری از گردشگران برای کوهنوردی و طبیعت گردی به آن سر می زنند.

یکی از بهترین تجربه هایی که در تور مصر می توانید داشته باشید، تور سافاری صحرا است. بیشتر سرزمین مصر را صحراها در بر گرفته اند، در نتیجه این کشور مکانی عالی برای ماجراجویی در طبیعت است. همچنین در تور مصر اسب سواری می تواند یک خاطره به یاد ماندنی برای شما باشد. از سواری به روی تپه های شنی لذت ببرید در حالی که دریاچه قارون پیش رویتان است.

تور مصر برای علاقه مندان به هنر و معماری یک سفر بی نظیر خواهد بود، در قاهره بعضی از بهترین و زیباترین آثار هنری و معماری اسلامی در تمام جهان را دارد. علاقه مندان به تاریخ، معماری، هنر و فرهنگ در این کشور می توانند بسیار لذت ببرند و در مورد آن بیشتر بدانند.

غذاهای بی نظیر کشور مصر

غذاهایی رنگارنگ و خوشمزه

دلیل دیگر برای رفتن به تور مصر، غذاهای بی نظیر این کشور هستند. غذاهایی رنگارنگ و خوشمزه که تاثیر زیادی از غذاهای کشورهای همسایه در خاورمیانه گرفته اند. خوراک در این کشور فرهنگ ملی را تشکیل می دهد. مصری ها در زمان خوشحالی، نیاز و یا سختی به غذاهای خوشمزه شان روی می آورند.

گردشگری درمان محور هم در چند سال گذشته در مصر خیلی باب شده است، مسافران تور مصر از سراسر جهان به این کشور می آیند تا در چشمه های آب گرم این کشور از خواص درمانی برای تسکین درد یا درمان بیماری های کلیوی، استخوانی و ناراحتی های پوستی بهره مند شوند.

 

منبع: https://www.memphistours.com/Egypt/Egypt-Wikis/Egypt-Information/wiki/Egypt