روسیه 

روسیه تا قبل از قرن ۱۸ میلادی وسعت زیادی نداشت و حکومتی نه چندان نیرومند در شرق اروپا محسوب می شد. اما در ابتدای قرن ۱۸ میلادی و با اقداماتی که تزار پترزبورگ صورا داد، این کشور به یک امپراطوری پهناور و مستحکم تبدیل شد. البته حدود ۳۰ زبان گوناگون دیگر در نواحی مختلف این کشور رواج دارد. روسیه از شمال غرب تا جنوب شرق، با نروژ، فنلاند، استونی، لتونی، لهستان، بلاروس، اوکراین، گرجستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، چین، مغولستان و کره شمالی مرز زمینی مشترک و با ژاپن و آمریکا مرز آبی مشترک دارد. همچنین این کشور با دریای خزر، دریای بالتیک، دریای سیاه و اقیانوس آرام همسایه است. روسیه بزرگترین کشور جهان از نظر مساحت و با داشتن ۱۱ منطقه زمانی مختلف، قطعا کشوری است که فراتر از تصور خواهد بود. روسیه کشوری پهناور و عضو ثابت شورای امنیت سازمان ملل می باشد. از مواردی که گردشگران را به خود جذب می کند امنیت بسیار بالای آن است. طبق آمارهای اعلام شده از سازمان جهانی جهانگردی، موارد نا امنی در روسیه نسبت به شهرهای آمریکایی و اروپایی بسیار پایین تر می باشد. روسیه بسیار پهناور بوده و تقریبا عرض های جغرافیایی نیمکره شمالی را تسخیر کرده است. اما به علت سرمای شدید در بیشتر مناطق این کشور، امکان کشاورزی برای شهروندان آن وجود ندارد.

6252bb4ea9218431390dd3b5تاریخچه کشور روسیه

روسیه تا پیش از قرن هجدهم یک حکومت نه چندان نیرومند در خاور اروپا بود و وسعت آن چندان زیاد نبود. تا اینکه در آغاز قرن ۱۸ میلادی و با اصلاحاتی که تزار پتر بزرگ انجام داد، این کشور به یک امپراطوری پهناور و نیرومند تبدیل شد. در سال ۱۹۱۷ انقلاب کمونیستی در این کشور به وقوع پیوست و نام کشور به ” اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی” تغییر یافت. روسیه، با عنوان جمهوری فدراتیو روسیه شوروی مهمترین و بزرگ ترین جمهوری در اتحاد جماهیر شوروی بود، در سال ۱۹۹۱ میلادی شوروی پس از جنگ سرد طولانی با غرب فروپاشید و فدراسیون روسیه به جای آن نشست، تاریخ روسیه به قرن ۱۴ میلادی باز می گردد که قلمرو پادشاهی تجاری مسکو به عنوان بازیگر اصلی در بین چندین منطقه کوچکتر مشابه مطرح شد، ایوان چهارم معروف به ایوان مخوف، نخستین حاکم مسکو بود که خود را تزار نامید و در قرن هفدهم رومانف به حکومت روسیه دست یافتند و تا سیصد سال بعد بر این کشور حکومت کردند، پتر کبیر و کاترین کبیر از معروف ترین این پادشاهان بودند که اصلاحات زیادی را در جهت مدرنیزاسیون این کشور انجام دادند.

در اوایل قرن بیستم نارضایتی های عمیق در میان بخش های مختلف جامعه روسیه به اعتراضات گشترده ای در این کشور تبدیل شد در شرایطی که به نظر می رسید حاکمان کشور نسبت به در و رنج توده های مردم بی تفاوت هستند و به همین سبب جریان های سیاسی در کشور قدرت گرفتند. حادثه معروف به دوشنبه خونین در سال ۱۹۰۵ میلادی شکست از ژاپن در جنگ همان سال و شکست های این کشور در جنگ جهانی اول به این نارضایتی ها دامن زد و سرانجام در سال ۱۹۱۷ میلادی انقلابی به رهبری حزب بلشویک و تحت تاثیر آموزه های کارل مارکس تشکیل شده بود به حکومت پادشاهی در این کشور پایان بخشید. اوایل حکومت لنین با جنگ داخلی علیه حامیان سلطنت همراه بود و پس از مدتی رقابت برای جانشینی لنین شدت گرفت و وی در سال ۱۹۲۴ درگذشت و استالین ۵ سال بعد به رهبری حزب کمونیست شوروی دست یافت.

موقعیت جغرافیایی و جمعیت روسیه

در کشور روسیه ۹ منطقه زمانی وجود دارد. روسیه نقطه اتصال قسمت پهناوری از عوامل طبیعی به هم می باشد. کشورهای همجوار و همسایه روسیه به خاطر وسعت زیادی که دارد، بسیارند. بزرگ ترین رود اروپا به نام ولگا که طولی برابر با ۳۵۳۱ کیلومتر دارد در این کشور می باشد.

فرهنگ مردم روسیه:

از شیوه ی معماری و بناهای تاریخی به جای مانده از تاریخ شگفت انگیز روسیه می توان به فرهنگ غنی این کشور پی برد. روسیه کشوری است با میراث عظیم فرهنگی که بخش عظیمی از آنها در موزه ها قابل مشاهده هستند و مردم این کشور همیشه به فرهنگ غنی خود افتخار می کنند. روسیه معروف به فرهنگ قومیت های گوناگونی چون اسلاو، چچن، تاتار و باشقیر است. تلفیق نژاد روسی ها با اقوام مختلف باعث به وجود آمدن فرهنگ و هنری شاخص شده است و از این جهت هنرهایی چون نقاشی، رقص، مینیاتور و به طور ویژه ادبیات در این کشور بسیار پرمایه است. تا جایی که ادبیات روسیه در سه قرن اخیر جایگاه برتری نسبت به ادبیات کل اروپا داشته است. روس ها مردمانی فرهنگ دوست اند و برای شخصیت های بزرگ فرهنگی خود ارزش زیادی قائل می شوند. این کشور با فرهنگ کهن و ریشه دار خود در سراسر قاره ی اروپا الهام بخش نژاد اسلاو است.

نام برخی از استان ها و ایالت ها در روسیه:

استان های روسیه، استان مسکو، استان کوستروما، استان ایوانوف، استان ورونژ، استان ولوگدا، استان ولادیمیر، استان ولگوگراد، استان بریانسک، استان بلگورود، استان آستراخان، استان آرخانگِلسک، استان آمور، ایالت کامچاتکا، ایلت پرم، ایالت خاباروفسک

نگاهی کوتاه به تاریخ کشور روسیه

تاریخ روسیه کنونی به متلاشی شدن اتحاد جماهیر شوروی بر می گردد. در ۲۵ دسامبر سال ۱۹۹۱ اتحاد جماهیر شوروی به ۱۵ کشور مستقل از جمله آذربایجان، بلاروس، روسیه، اوکراین، گرجستان و … تقسیم شد. اما به طور تاریخ پیدایش کشور روسیه به سده ۹ میلادی باز می گردد. از قرن نهم میلادی وارگ ها که تیره ای از وایکینگ ها بودند به این سرزمین سرازیر شدند و شهر نووگراد توسط برودیک یکی از فرماندهان وایکینگ ساخته شد. پس از اتفاقات فراوان، این حکومت از هم پاشید و در بهار ۱۲۲۳ میلادی ارتش ۳۰ هزار نفره مغول ها سرزمین هایی که در کنار دریایی خزر قرار داشت و همچنین منطقه قفقاز را تحت کنترل خود در آورد. بدین ترتیب حکومت مغول ها در روسیه آغاز شد. پس از درگیری های فراوان بین روس ها و مغول ها، در سال ۱۴۶۰ ” ایوان کبیر” به قدرت رسید. پس از ایوان، پسرش واسیلی به حکومت رسید که نقشه های پدر را در قدرت بخشیدن به روسیه دنبال کرد. زمانی که شهر مسکو به عنوان پایتخت تاجران انتخاب شده بود، ایوان چهارم که به دلیل ظلم بیش از حد به ایوان مخوف معروف شده بود، پس از پدرش بر مسکو حکومت می کرد. اما پس از جندی رومانُف ها کنترل کامل را در دست گرفتند و تا سال ۱۹۱۷ بر سرزمین های روسیه حکمرانی کردند.

پایتخت شدن سن پترزبورگ:

از جمله مهمترین پادشاهان رومانف که تعبیرات و اصلاحات زیادی برای تبدیل شدن کشور روسیه به یک ابرقدرت انجام دادند، می توان به پتر کبیر و کاترین کبیر اشاره نمود. پتر کبیر نه تنها از نظر حکومتی، بلکه به لحاظ مذهبی در روسیه تحولاتی را به وجود آورد و نظام قدیمی کلیسا را بر هم زد. او حتی پایتخت جدیدی به نام سن پترزبورگ ساخت. در اوایل قرن بیستم، نارضایتی های زیادی بر اثر اوضاع نابسامان کشور شکل گرفت، به طوری که شکشست از ارتش ژاپن و همچنین جنگ جهانی اول، به این اعتراضات دامن زد. سرانجام در سال ۱۹۱۷ میلادی، با رهبری لنین انقلابی شکل گرفت که موجب براندازی حکومت پادشاهی این کشور شد. مدت زیادی از حکومت لنین نمی گذشت که لنین، با متحدان خود بر سر قدرت به جنگ پرداخت و سرانجام در سال ۱۹۲۹ میلادی، استالین، رهبری حزب کمونیست شوروی را در دست گرفت. از مهم ترین اقدامات استالین، صنعتی کردن کشور روسیه بود اما این رهبر، انتقادپذیر نبود و بسیاری از احزاب سیاسی را نابود کرد به طوری که در آن سال ها زندان های روسیه و شهرهای مهم این کشور مملو از زندانیان سیاسی بودند.

پایتخت و شهرهای مهم کشور روسیه

روسیه هم مانند هر کشور دیگری دارای چند شهر پر اهمیت است که به جزئیات این شهرها می پردازیم. پایتخت کشور، شهرهای دانشگاهی و شهرهای بزرگ کشور روسیه می توانند جزو این شهرها باشند.

مسکو:

مسکو، پایتخت کشور روسیه است. این شهر تقریبا دارای ۱۲ میلیون و ۶۸۰ هزار نفر جمعیت در سال ۲۰۲۳ بوده است. این شهر جزو شهرهای بزرگ قاره اروپا به شمار می آید. شهر مسکو شهری چهار فصل است اما شرایط آب و هوایی آن در فصل های مختلف متفاوت است و دارای زمستان های طولانی با آب و هوایی سرد و برفی و تابستان هایی کوتاه با آب و هوایی معتدل است. همچنین مسکو دارای مکان های تاریخی و زیبایی است که در برنامه ریزی برای سفر به روسیه می توان آن ها را در نظر گرفت. از جمله این مکان ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

میدان سرخ، کاخ های کرملین، کلیسای جامع سنت باسیل، متروی مسکو، میدان مانژ، کیلومتر صفر مسکو، خیابان آربات، شاه زنگ مسکو، شاه توپ، مقبره ولادیمیر لنین، صومعه ناوادویچی، تئاتر بولشوی، آسمان نمای مسکو و ….

dreamstime c moscou place rouge 2 scaled

سن پترزبورگ:

یکی دیگر از شهرهای مهم و زیبای کشور روسیه، سن پترزبورگ است. جمعیت شهر سن پترزبورگ حدود ۵ میلیون نفر است و دومین شهر بزرگ روسیه از نظر جمعیت است. سن پترزبورگ با داشتن مراکز بهداشتی عالی و مدارس بین المللی در زمره بهترین شهرهای روسیه برای زندگی قرار داد. این شهر پس از شهر مسکو با داشتن حدود ۱۵۰ موسسه آموزشی دومین شهر مهم و محبوب برای تحصیل در روسیه به شمار می رود. از جمله مکان های دیدنی این شهر نیز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

موزه ارمیتاژ یا کاخ زمستانی، تئاتر مارینسکی، کلیسای جامع سنت ایزاک، قلعه پیتر و پاول، کاخ پتر کبیر، کلیسای جامع منجی غرق خون، موزه دولتی روسیه، کاخ کنستانتینوفکسی، کاخ کاترین،کاخ پترهف، اسب سواری برنزی، دهکده تزارها( پوشکین)، خیابان نوسکی، جزیره شمشیر سن پترزبورگ، تئاتر میخائیلوفسکی

از دیگر شهرهای مهم و بزرگ روسیه می توان به شهرهای زیر نیز اشاره کرد:

شهر یکاترینبورگ، شهر نیژنی نووگورود، شهر تیومن، شهر کراسنودار، شهر سوچی و …

جاهای دیدنی روسیه:

روسیه از آن دسته کشورهایی است که باید آن را دید. جاذبه های تاریخی، فرهنگی، هنری و طبیعی بسیاری در بزرگ ترین کشور جهان جمع شده است که داستان های جذابی برای گفتن دارند. اگر اهل سفر و کسب تجربه های جدید هستید، حتما بازدید از روسیه را در برنامه های خود قرار دهید. اما پیش از بازدید از این کشور شگفت انگیز، ابتدا با تعدادی از جاذبه هاب دیدنی روسیه آشنا شوید. در ادامه به معرفی شاخص ترین جاذبه های گردشگری روسیه می پردازیم.

کاخ کرملین، مشهورترین جاذبه سیاسی و تاریخی شهر مسکو

مسکو از شهرهای دیدنی روسیه و پایتخت این کشور به شمار می رود که مکان های دیدنی بسیاری را در خود جای داده است. کاخ کرملین، یکی از همین جاذبه های مهم است. این کاخ بین سال های ۱۸۳۸ تا ۱۸۴۹ به دستور شاه نیکلای اول ساخته شد و در حال حاضر یکی از ساختمان های دولتی روسیه محسوب می شود. کاخ کرملین ۱۸ برج دارد و مساحت آن بیش از ۲۰ هزار متر مربع است. این کاخ از سال های دور در اختیار خانواده های سلطنتی و سیاسی روسیه بوده و یکی از زیباترین بناهای جهان به شمار می رود. اگر به شمال روسیه سفر کردید، حتما از کاخ کرملین روسیه در شرق میدان سرخ مسکو، بازدید کنید. کاخ کرملین ۱۸ برج دارد و مساحت آن بیش از ۲۰ هزار متر مربع است. این کاخ از سال های دور در اختیار خانواده های سلطنتی و سیاسی روسیه بوده و یکی از زیباترین بناهای جهان به شمار می رود. اگر به شمال روسیه سفر کردید، حتما از کاخ کرملین روسیه در شرق میدان سرخ مسکو، بازدید کنید.

GettyImages 614724736

میدان سرخ، مهم ترین میدان روسیه

میدان سرخ یا کروسنایا پلوشاد، مهمترین میدان روسیه است. این میدان در وسط شهر قرار گرفته و همه خیابان های اصلی به آن راه دارند. قطعا برایتان جالب خواهد بود اگر بدانید که واژه ” سرخ” در نام این میدان به معنای قرمز نیست. بلکه کلمه red در قرن ۱۷ به معنای میدان بوده است. این میدان توسط ساختمان هایی همچون کاخ کرملین، کلیسای سنت باسیل و تعدادی موزه و آرامگاه احاطه شده و از اماکن دیدنی مسکو به شمار می رود. در سفر به روسیه حتما از میدان سرخ مسکو و جاذبه های اطراف آن هم دیدن کنید.

کلیسای کاتولیک مریم مقدس، مذهبی ترین جای دیدنی روسیه

کلیسای کاتولیک مریم مقدس در بین سال های ۱۹۰۱ تا ۱۹۱۱ به دستور ولادیمیر سولوویف در مسکو ساخته شد و در حال حاضر بزرگ ترین بنای مذهبی روسیه محسوب می شود. در طراحی این بنا از سبک کلیسای میلان و لندن الهام گرفته شده است. کلیسای کاتولیک مریم مقدس در جنگ جهانی اول، بمباران و بخش قابل توجهی از آن تخریب شد. این بنا به ۵۸ سال نیز به عنوان انبار و خوابگاه مورد استفاده قرار گرفته است. سرانجام با سقوط کمونیسم دوباره به مکانی برای عبادت تبدیل شد. مراسم های مذهبی بسیاری در این کلیسای جامع برگزار می شود. به همین دلیل یکی از تماشایی ترین جاذبه های توریستی روسیه به شمار می رود.

کلیسای ناجی در خون، از زیباترین جاهای دیدنی روسیه

کلیسای ناجی در خون در اوایل قرن بیستم در خیابان نوسکی پروسپکت و به دستور دولت روسیه ساخته شد. این کلیسا در زمان جنگ جهانی دوم به عنوان انبار سیب زمینی به کار می رفت. در دوره ای نیز استالین دستور انفجار آن را صادر کرد. اما کلیسای ناجی در خون سرسختانه پا برجا ماند و پس از مرمت، از سال ۱۹۹۷ دوباره به مکانی برای عبادت تبدیل شد. این عبادتگاه در حال حاضر از مهم ترین اماکن دیدنی روسیه به شمار می رود.

مسجد جامع مسکو، بزرگ ترین مسجد اروپا

مسجد جامع مسکو در سال ۱۹۰۴ توسط نیکولای ژوکوف در مرکز شهر ساخته شد. این مسجد گنبد و گلدست های زیبایی دارد و در حال حاضر یکی از جاذبه های دیدنی روسیه به شمار می رود. مسجد جامع مسکو در گذشته توسط قوم تاتار مورد حمله قرار گرفت. اما پس از بازسازی، بخش هایی به آن اضافه شد. این مسجد یکی از چهار مسجد فعال روسیه است و بزرگ ترین مسجد اروپا محسوب می شود.

کلیسای جامع سنت باسیل، جاذبه گردشگری خاصی در قلب مسکو

بنای خاص و رنگارنگی که در وسط میدان سرخ قرار گرفته، کلیسای جامعی است که با نام کلیسای جامع سنت باسیل شناخته می شود. کلیسای سنت باسیل یا کلیسای جامع تثلیث، از مشهورترین جاهای دیدنی روسیه به شمار می رود. ایوان مخوف در قرن ۱۶ میلادی دستور ساخت این بنا را داد که تا مدت ها به عنوان بلندترین کلیسای روسیه شناخته می شد. در زمان حکومت استالین مردم اجازه بازدید از کلیسای سنت باسیل را نداشتند، اما امروزه گردشگران بسیاری برای تماشای معماری خاص این بنای جذاب به مسکو سفر می کنند.

صومعه نوودویچی، تاریخی ترین جای دیدنی روسیه

صومعه نوودویچی مسکو در قرن هفدهم میلادی به دستور پرنس واسیلی سوم ساخته شد. این صومعه برای مدتی به عنوان تبعیدگاه زنان اشراف زاده به کار می رفت. پس از آن نیز به موزه تبدیل شد. اما از سال ۱۹۴۵ دوباره به عنوان صومعه مورد استفاده قرار گرفت. صومعه نوودویچی از قرن ۱۷ تاکنون بدون هیچ تغییری باقی مانده و در سال ۲۰۰۴ در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. اگر به اماکن مذهبی و تاریخی علاقه دارید، حتما از این صومعه و گورستان نوودویچی که در نزدیکی آن قرار گرفته، دیدن کنید. چرا که افراد مشهوری همچون آنتوان چخوف در این گورستان آرام گرفته اند.

موزه هنر پوشکین، نمایشگاه شاهکارهای هنری اروپا

موزه هنری پوشکین یکی از محبوب ترین جاهای دیدنی روسیه برای علاقه مندان به هنر است. این موزه، که در سال ۱۹۱۲ تاسیس شد، محلی برای نمایش شاهکارهای هنری اروپا در سه بخش به نام های دوران رنسانس، دوران بیزانس و دوران طلایی محسوب می شود. موزه هنر پوشکین در نزدیکی کاخ کرملین قرار گرفته است و سالانه بیش از یک میلیون نفر بازدید کننده از سراسر جهان دارد.

موزه تسلیحات کرملین، از جاهای دیدنی نظامی روسیه

این موزه بخشی از کاخ کرملین است که انواع اسلحه ها و تسلیحات نظامی متعلق به فرمانروایان روسی را به نمایش می گذارد. در گذشته از این مکان برای ساخت اسلحه هایی از جنس طلا و نقره استفاده می شد. موزه تسلیحات از سال ۱۸۰۵ به دستور الکساندر یکم به موزه تبدیل شد. اما تا ۷ سال بعد، عموم مردم اجازه بازدید از آن را نداشتند. اسلحه خانه کرملین در حال حاضر یکی از محبوب ترین اماکن گردشگری مسکو به شمار می رود.

موزه آرمیتاژ، از جاهای دیدنی سن پترزبورگ روسیه

این موزه در سال ۱۷۶۴ به دستور الیزابت اول ساخته شد. اما بسیاری از آثار مهم آن از جمله ۲۰۰ نقاشی مشهور اروپا، توسط کاترین کبیر جمع آوری شده اند. کاترین علاقه بسیاری به این آثار داشت و به تعداد محدودی از افراد اجازه بازدید از آن ها را می داد. در حال حاضر برترین آثار هنرمندان مشهور همچون لئوناردو داوینچی، رامبرانت، میکل آنژ، کلود مونه، ونسان ونگوگ، پابلو پیکاسو و پل گوگن در ساختمان این موزه نگه داری می شوند. اگر قصد سفر به سن پترزبورگ را دارید.

کاخ زمستانی تزارها، از مشهورترین جاهای دیدنی روسیه

کاخ زمستانی Winter Palace یکی از مشهورترین قصرهای روسیه در سن پترزبورگ به شمار می رود که از سال ۱۷۰۸ تا ۱۸۸۱ محل سکونت تزارها بوده است. بنای اولیه این کاخ یک ساختمان کوچک چوبی بود که به دستور پیتر کبیر ساخته شد. اما ساختمان امروزی، بنایی است با شکوه که ملکه الیزابت دستور ساخت آن را صادر کرد. این عمارت که از ساختمان های اصلی موزه ارمیتاژ محسوب می شود، سی متر ارتفاع و صد و پنجاه متر طول دارد و ساخت آن هشت سال به طول انجامید. این کاخ با ۱۵۰۰ اتاق، محل استقرار افراد عالی رتبه و دفاتر اداری آن ها نیز بوده است. این مجموعه در حال حاضر از توریستی ترین جاهای روسیه محسوب می شود.

موزه دولتی تاریخ، اولین موزه هنری روسیه

اولین موزه هنری این کشور محسوب می شود که در سال ۱۸۷۲ به دستور امپراتور الکساندر احداث شد. سپس در سال ۱۸۹۵ مورد بازسازی قرار گرفت و از سال ۱۸۹۸ به صورت رسمی به روی عموم مردم بازگشایی شد. برخی از مجموعه های هنری کاخ زمستانی و موزه ارمیتاژ به موزه دولتی تاریخ روسیه انتقال داده شده است. این مجموعه در حال حاضر بیش از ۴۰۰ هزار اثر هنری از هنرمندان مشهور روسیرا پیش چشم روس ها و گردشگران تاریخ دوست به نمایش می گذارد.

کولومنسکویه، از موزه های دیدنی روسیه

کولومنسکویه یک منطقه ۴۰۰ هکتاری بسیار سرسبز و زیبا در جنوب شرق مسکو است. این ناحیه دز گذشته به افراد ثروتمند و اعضای سلطنتی تعلق داشت. اما از سال ۲۰۰۵ به موزه تبدیل شد. قدمت ساختمان های کولومنسکویه به قرن ۱۸ میلادی بر می گردد. چندین کلیسا، کاخ و پارک در این منطقه موجود است که همگی معماری منحصر به فردی دارند. موزه کولومنسکویه برای علاقمندان به فرهنگ، تاریخ، معماری و طبیعت، مکانی خارق العاده محسوب می شود.

کاخ موزه پترهوف، نماد قدرت و شکوه سزارهای روسیه

دستور ساخت کاخ پترهوف سن پترزبورگ در سال ۱۷۰۹ توسط سزار پیتر کبیر صادر شد. اما در سال ۱۹۲۳ با حضور بزرگان روسیه و سایر کشورها افتتاح شد. این کاخ که ۱۱۰ هکتار وسعت دارد، وسیله ای برای نمایش قدرت و شوکت پیتر کبیر بوده و در سازمان میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. کاخ موزه پترهوف در طی جنگ جهانی دوم آسیب های بسیاری دید و سپس مورد بازسازی قرار گرفت. اما همچنان با گذشت بیش از سه قرن، شکوه و جلال خود را حفظ کرده و از دیدنی ترین اماکن توریستی سنت پترزبورگ و روسیه به شمار می رود.

تئاتر بولشوی مسکو، شاهکار هنر و معماری روسیه

از دیگر جاذبه های دیدنی مسکو، تئاتر بولشوی است که از زیباترین سازه های معماری دنیا به شمار می رود. این بنا در سال ۱۷۷۶ ساخته شد و در ابتدا به عنوان مدرسه باله کاربرد داشته است. اما از اوایل قرن ۱۹ و به تصمیم دولت، به عنوان سالن اجرای تئاتر سلطنتی مورد استفاده قرار گرفت. تئاتر بولشوی مسکو در طول این سال ها چندین بار دچار آتش سوزی شده و همچنین مورد حمله ناپلئون قرار گرفته است. اما در سال های ۱۸۲۴ و ۱۸۵۶ به زیبایی روز اول بازسازی شد. این مجموعه پس از پایان جنگ جهانی دوم به شهرت جهانی رسید و هم اکنون مراسم های متنوعی در آن برگزار می شود.

گالری ترتیاکوف مسکو، از جاهای دیدنی تاریخی روسیه

برترین آثار هنری دوره های مختلف تاریخ روسیه در این گالری نگه داری می شود. این گالری در سال ۱۸۵۶ توسط تاجر روسی، پاول ترتیاکوف، راه اندازی شد و اکنون بیش از دو هزار اثر برجسته را در خود جای داده است. این گالری یک گنجینه ملی محسوب می شود.

برج مخابراتی اوستانکینو، بلندترین برج در اروپا

برج مخابراتی اوستا با ارتفاع ۵۴۰ متر، بلندترین برج اروپاست. معماری جالب و ارتفاع بالای این برج، به یک جاذبه توریستی تبدیل شده است.

پارک گورکی، از بهترین مراکز تفریحی روسیه

پارکی با مساحت ۴۵ هکتار، فضای سبز و امکانات تفریحی متنوع، عنوان محبوب ترین پارک روسیه را از آن خود کرده است. این پارک شامل رودخانه، موزه، سینما، پیسا دو میدانی، زمین تنیس، پیست اسکی روی یخ، اسکیت بورد و میز پینگ پونگ است. همچنین رویدادهای فرهنگی و نمایشگاهی مختلفی در پارک گورکی مسکو برگزار می شود.

بایکال، قدیمی ترین و عمیق ترین دریاچه جهان

این دریاچه آب شیرین میان شهرهای بوریاتیا و ایرکوتسک واقع است و از اهمیت ویژه ای در اکوسیستم برخوردار است، به دلیل وجود گونه های گیاهی و جانوری کمیابی که در آن زندگی می کنند. دریاچه بایکال با مساحت ۳۱۵۰۰ کیلومتر مربع، ۲۰ درصد از آب شیرین جهان را در خود جای داده است و یکی از مکان های ثبت شده در فهرست میراث فرهنگی یونسکو است.

مردم روسیه غالبا مسیحی هستند و تابع کلیسای ارتدوکس می باشند. همچنین باید گفت که بیشتر جمعیت کشور روسیه در قسمت غربی آن سکونت دارند، که به یخش اروپایی آن مربوط می شود. بعد از موضوع اقوام و جمعیت به زبان رایج در این کشور باید پرداخت. زبان روسی زبان رسمی بوده و از زبان های رایجی که گویش بسیاری دارند می توان به زبان های مانند: روسی، اوکراینی، ترکی و خانواده زبان های قفقازی اشاره کرد.

منطقه آلتای، روسیه

اگر می خواهید از نزدیک با فرهنگ سنتی روسیه آشنا شوید، به این منطقه سفر کنید. آلتای از جمله مناطق در روسیه می باشد که از نظر فرهنگی و قومیتی دارای اهمیت بسیاری است. زمین این منطقه توسط کوه های بلند آلتای احاطه شده است و دارای بیش از هزاران دریاچه بکر و مناطق سرسبز کوهستانی است. بخشی از این منطقه محافظت شده می باشد و زیستگاه بسیاری از گونه های حیات وحش است.

جزیره کیژی

یکی از میراث جهانی یونسکو می باشد و با بافت سنتی که دارد، گردشگران زیادی را به خود جذب می کند، این جزیره باریک و کوچک در وسط دریاچه اونگا قرار دارد و دارای طول ۶ کیلومتر و تنها عرض یک کیلومتر می باشد. این جزیره مملو از پدیده های دیدنی چوبی و سازه های سنتی است. دیگر جاذبه این جزیره کلیسای چوبی رستاخیز است که قدمت آن به قرن ۱۶ میلادی می رسد.

دره آب فشان ها

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی روسیه می باشد که در حدود ۹۰ آب فشان را در خود جای داده است. این دره در سال ۱۹۴۱ توسط دانشمندی به نام تاتیانا اوستینووا کشف شده است. تعداد زیادی چشمه آب گرم در این دره وجود دارد که زیبایی آن را دو چندان کرده است. یکی از جذاب ترین تجربه های این دره این است که برای تماشای آن باید سوار هلیکوپتر شوید. بنابراین تماشای این دره می تواند بسیار هیجان انگیز باشد.