شهر شناور در آب با تمام زیبایی ها و اسرار جذابش شبیه تصویر یک کارت پستال است تا شهری که ماهیت حضوری دارد. جاهای دیدنی ونیز ایتالیا به قدری متنوع و زیباست که به سختی می توانید درباره اینکه شروع ماجراجویی در ونیز از کجا باشد تصمیم گیری کنید. هر قدمی که در ونیز برمیدارید مناظری را می بینید که ارزش ثبت در خاطره و ذهن را دارد. در واقع ونیز زیباترین شهر جهان است.

شهر ونیز در سواحل شمال شرقی ایتالیا واقع شده و مرکز منطقه ی ونتو است. ونیز مجموعه ای از جزیره های کوچک است که به وسیله ی کانال هایی از هم جدا شده اند و تردد در این شهر با قایق انجام می شود.

از این جهت به نظر می رسد که این شهر، روی آب شناور است. این ویژگی و تعدد آثار معماری با شکوه و قدیمی، باعث شده که این شهر به یکی از مقاصد مورد علاقه گردشگران و علاقه مندان به سفر، تبدیل شود. ونیز از مجموع ۱۱۵ تا ۱۱۸ جزیره کوچک تشکیل شده است و چشم اندازهای خیره کننده و نفس گیری را در همه ساعات شبانه روز، در مقابل چشم گردشگران به نمایش می گذارد.

از میان جاذبه های گردشگری تاریخی و دیدنی ونیز، موارد زیر را می توان معرفی کرد:

  • کلیسا سن مارکو:

کلیسای سن مارکو ونیز، یکی از زیباترین و با شکوه ترین کلیساهای ایتالیا و از برترین جاهای دیدنی شهر ونیز به شمار می رود. قدمت این بنا به قرن نهم پس از میلاد باز می گردد و معماری شگفت انگیز بیزانسی آن فوق العاده جذاب است. علاوه بر این درکلیسای سن مارکو آثار هنری جذابی مانند کاشی های طلا، نقاشی های متعلق به دوره رنسانس و گنبدهای بیزانسی و همچنین محراب طلایی یکی از مهم ترین بخش های کلیسا است و به هیچ عنوان سعی کنید بازدید آن را از دست ندهید.

 

san marco sq

میدان سن مارکو:

بعد از انتخاب زمان سفر به ونیز، به میدان سن مارکو بروید. بسیاری از دیدنی های مهم آن مانند کلیسای سن مارکو، کاخ دوکاله و … هم در نزدیکی این میدان قرار دارند. علاوه بر این تمام ساختمان های دولتی و سایر ادارات ونیز هم در میدان سن مارکو قرار گرفته اند.

 

  • میدان سن مارکو

    کاخ دوکاله:

کاخ دوکاله قصری فوق العاده زیبا و با شکوه در ونیز است که در ساحل کانال بزرگ ونیز قرار دارد. این کاخ تا قرن ها اقامتگاه رسمی دوج، مقر حکومت و ساختمان اداره بوده و در حال حاضر کاربری موزه دارد. ظرافت، معماری خیره کننده و طراحی گوتیکی دوکاله باعث شده که این کاخ به بنایی متمایز در ایتالیا و کل دنیا تبدیل شود. از این جهت در سفر به ونیز از کاخ دوکاله نیز بازدید کنید.

ducale palace venice

  • کانال بزرگ ونیز:

کانال بزرگ ونیز، مهمترین نماد شهر ونیز است که از بهترین جاهای دیدنی و تفریحی ونیز محسوب می شود. در دو طرف کانال قصرها و قلعه هایی قرار دارد که با سبک معماری گوتیکی، منظره ای زیبا و فوق العاده ایجاد کرده اند. کانال بزرگ ونیز در شب منظره بسیار جذابی دارد و تماشای آب های درخشان آن همراه با منظره دل انگیز غروب خورشید، تجربه ای لذت بخش و منحصر به فرد را برای شما رقم خواهد زد.

Venice canal 1

 

  • پل ریالتو:

پل ریالتو علاوه بر اینکه یکی از مهم ترین جاذبه های گردشگری ونیز است، دو خیابان شلوغ و مهم ونیز را هم به یکدیگر متصل می کند. این پل که قدمت آن به سال ۱۵۸۸ باز می گردد، مکانی عالی برای تماشای زیباترین مناظر از شهر ونیز است. پیشنهاد می کنیم اگر برای بازدید به پل ریالتو می روید حتما در زمان طلوع خورشید یا غروب آفتاب به این پل زیبا بروید.

rialto pol

  • کلیسای سانتا ماریا دلا سالوته:

کلیسای سانتا ماریا دلا سالوته در سال ۱۶۸۷ و برای جشن پایان طاعون در ونیز ساخته شده است. این بنا، یکی از مهم ترین اماکن دیدنی ونیز ایتالیا به شمار می آید و در نزدیکی کانال بزرگ قرار دارد. کلیسا سالوته یک ساختمان هشت ضلعی عظیم محسوب می شود که چند برج ناقوس، گنبد و تزئینات خیره کننده دارد. همچنین فضای داخل شامل ۸ کلیسای کوچک و ۳ محراب است که با نقاشی های مریم مقدس تزئین شده اند.

santa maria venice 1

  • کلیسای سن روکو:

این کلیسا در فهرست جاهای دیدنی ونیز قرار می گیرد. این کلیسا در ابتدای برای یک انجمن خیریه ساخته شد و بعدها به کلیسا تغییر کاربری داد. این بنا، نمایی از سنگ مرمر سفید دارد و دکوراسیون داخلی آن نیز بی نهایت زیبا و آرامش بخش است. ساختمان بنا از یک ورودی بزرگ و چند سالن تشکیل شده و عمدتا به واسطه آثار هنرمندان مشهوری که در آن نگهداری می شود شهرت دارد. از زیباترین بخش های کلیسای سن روکو می توان به تالار فوقانی که در صحنه هایی از عهد جدید در آن به تصویر کشیده شده، پرداخت.

کلیسای سن روکو ونیز

  • خانه اپرا لا فنیچه :

خانه اپرا لا فینچه، یکی از مشهورترین و تاریخی ترین سالن های اپرا در سراسر دنیاست و بسیاری از تئاترهای محبوب ایتالیایی در آن اجرا می شوند. این بنا میزبان اجرای آهنگ سازان بسیار مشهوری بوده و جذابیت معماری ساختمانش نیز آن را به یکی از محبوب ترین مکان های دیدنی شهر ونیز ایتالیا تبدیل کرده است. اگر اهل تئاتر و سینما هستید، پیشنهاد می کنیم حتما در زمان سفرتان به ونیز بلیط یکی از تئاترهایی را که در خانه اپرا لا فینچه برگزار می شود، خریداری کنید و با یک تیر دو نشان بزنید.

تاریخی ترین سالن اپرا در سراسر جهان

خانه اپرا لا فنیچه

  • موزه پگی گوگنهایم:

موزه هنرهای معاصر پگی گوگنهایم از دیگر جاهای دیدنی ونیز است که در ساحل کانال بزرگ ونیز واقع است. در این موزه مجموعه عظیمی از آثار هنری و تاریخی هنرمندانی بزرگ مثل جیانی ماتیولی، پیکاسو، دالی و کاندیسکی که توسط فردی به نام پگی گوگنهایم جمع آوری شده اند، نگهداری می شود. محوطه موزه چند کافه، کتاب فروشی و کتابخانه هم دارد و در بخشی از آن نیز آثار هنرمندان کمتر شناخته شده در معرض دید عموم قرار گرفته است.

موزه هنرهای معاصر

  • گالری دل آکادمیا یا موزه هنرهای زیبا ونیز:

این گالری یکی از معتبرترین گالری های هنری ونیز است که در آن مجموعه ای غنی از نقاشی های ونیزی و آثار هنرمندانی مثل کارپاچیو و جیورجیونه نگهداری می شود. نقاشی این موزه به ترتیب زمانی مرتب شده اند تا بازدیدکنندگان بتوانند سیر تکامل اشکال هنری دوره قرون وسطی را به خوبی درک کنند. در این گالری میتوانید آثاری از میکل آنژ را هم ببینید. این گالری یکی از بهترین جاهای دیدنی ونیز محسوب می شود.

  • جزیره بورانو:

این جزیره به خانه های رنگی زیبای خود شهرت دارد و می توانید ساعت ها در کوچه پس کوچه های آن قدم بزنید. همچنین این جزیره از جمله مکان هایی است که در هر گوشه از آن می توانید ثبت خاطره کنید. حتما توصیه می شود مزه کلوچه های کره ای آن را بچشید.

  • بازار ریالتو:

اگر اهل خرید هم نیستید پیشنهاد می کنیم به این بازار سر بزنید. این بازار، یکی از شگفت انگیزترین دیدنی های ونیز می باشد و تماشای مردم، کلبه های کوچک، مغازه های جذاب و چرخ دستی هایی که غذا می فروشند، بی نهایت جذاب و دلنشین است. این بازار که در امتداد کانال بزرگ ونیز واقع است، مکانی است که مردم محلی ونیز مواد غذایی خود را از آنجا تهیه می کنند.

تاریخچه شهر ونیز ایتالیا:

ونیز ایتالیا

 

بسیاری متعقدند این مکان تاریخی، محل سکونت افرادی بوده که از جنگ تروا گریخته اند. اما باستان شناسان دریافته اند که این شهر از قرون پنجم و ششم بعد از  میلاد شکل گرفته است. اما طبق گفته ها زمانی که بربرها به رم حمله کردند، تعداد زیادی از اهالی سرزمین اصلی ونیز گریختند و پراکنده شدند. بنابراین ابتدا اقامتگاه های این شهر موقتی بودند که ساکنان آن، آن ها را به اقامتگاه دائمی خود تبدیل کردند.

به دلیل قرار گرفتن در زمین باتلاقی، آن ها مجبور شدند خانه های مقاوم تری بسازند. آن ها به این نتیجه رسیدند که خانه ها را روی سکوهایی چوبی بنا کنند که سازه ها را محفوظ نگه دارد. بعدها این جزایر کوچک را با استفاده از پل هایی به هم وصل کردند که این کار، برقراری ارتباط را برای آن ها ساده ترکرد. این نحوه ی ساخت و ساز موجب شد که این شهر شبیه به شهری شناور روی آب به نظر برسد. بنابراین ونیز زیبا را شهر شناور روی آب نامیدند. بعدها ونیز رشد کرد و در دنیا با نام جمهوری ونیز شناخته شد که دوک ونیز، بالاترین مقام این جمهوری آن را اداره می کرد. کسی که تجارت ونیز با اروپا را ارتقاء بخشید.

آن ها محصولاتی نظیر ابریشم، غلات، ادویه جات و سایر کالاهای گران قیمت را صادر می کردند. دوک ونیز، قصر زیبای ونیز را ساخت که اکنون نیز یکی از بناهای دیدنی این شهر است. و در نهایت، ونیز تجارت با کشورهای دیگر را آغاز کرد. حقوق تجارت ویژه با امپراتوری روم شرقیریال این شهر را در کمتر از یک قرن به شهری ثروتمند و مستقل تبدیل کرد.

زبان های اقتصادی و تجارت نادرست با امپراتوری روم شرقی موجب شد که به مرور زمان، ثروت های ونیز به غارت برود. جنگ های تجاری متعدد با این امپراطوری، جنگ جنوا، رقیب تجاری ونیز در سال های ۱۳۸۰ میلادی و حمله هایی به این شهر، ونیز را آسیب پذیر کرد. برای نجات بقایای این شهر، ونیز به شهرهای اطراف نظیر ورونا و ویسنزا ملحق شد. این کار بخشی از قدرت اقتصادی ونیز را بازگرداند.

با سقوط قسطنطنیه و حمله ترک ها، این قدرت مجدد رو به زوال رفت. پیروزی هایی که در جنگ ها حاصل می شد، سرعت این نابودی را کاهش داد. در جریان این برد و باخت ها در جنگ و درگیری های متعدد، ونیز امپراتوری خود را به بریتانیا و هلند واگذار کرد. استقلال جمهوری ونیز در سال ۱۷۹۷ پایان یافت. زمانی که ارتش ناپلئون این شهر را مجبور کرد تا تسلط این دولت دموکراتیک را بپذیرد، در واقع با پذیرفتن این پیمان، فرانسه، تسلط کامل برای غارت بقایای این شهر یافت.

اما اتریش جای فرانسه را گرفت. این شهر بعد از امضای پیمان صلح با فرانسه، مدتی را در آرامش به سر برد. اما این آرامش مدت زیادی طول نکشید، زمانی که فرانسه جنگ با اتریش را در جریان نبرد استرلیتز در سال ۱۸۰۵ به راه انداخت، ایتالیا پادشاهی خود را تشکیل داد. این شهر بین سال های ۱۸۴۸ و ۱۸۴۹ یک سال استقلال را تجربه کرد. در همین زمان ونیز از طریق خط آهن به سرزمین اصلی متصل شد.

تا به امروز این شهر به شکل سابق خود و به صورت شناور در آب باقی مانده است و دائما در معرض سیل قرار دارد. با این حال، تلاش هایی برای حفظ آثار معماری تاریخی و زیبایی های این شهر شناور، صورت گرفته است. پس از اشغال توسط فرانسه و تسلیم ویسنزا، فریولی، کادوره به اتریش، سقوط و زوال ونیز آغاز شد. سال ۱۷۹۷ سال سقوط جمهوری ونیز بود.

بعد از سومین جنگ استقلال ایتالیا، ونیز بخشی از قلمرو پادشاهی ایتالیا شد.

در قرن بیستم، چاه های آرتزین منجر به نشست کردن شهر شدند. در دهه ۱۹۶۰ این چاه ها مسدود شدند که بعد از آن از سرعت این نشست کاسته شد. درست است که شهر ونیز در معرض سیل قرار دارد اما غرق شدن آن همچنان مورد بحث است. در سال ۲۰۰۳ پروژه ی MOSE مطرح شد. این پروژه یک نمونه ی آزمایشی متشکل از مدخل های میان تهی شناور است. این مدخل ها زمانی که وقوع سیل پیش بینی شود، با هوا، پر می شوند. این هوا منجر به شناور شدن آن ها شده و در نتیجه جلوی جریان آب را می گیرند.

https://www.britannica.com/place/Venice