شهر برن پایتخت سوئیس

شهر قدیمی و زیبای برن، پایتخت غیر رسمی کشور سوئیس است و در این کشور به عنوان شهر فدرال شهرت دارد. این شهر با فرهنگی غنی و تاریخی پر از فراز و فرود بسیار، توجه علاقه مندان به گردشگری را به خود جلب کرده است. شهر برن با معماری قرون وسطایی و ساختمان هایی از جنس آهک و کلیسایی با پشت بام بسیار زیبا برای همه افراد شگف انگیز است. این شهر با داشتن آثار تاریخی زیاد، در آثار جهانی یونسکو قرار دارد. برن در نیمه غربی سوئیس قرار دارد و یکی از جذابترین مقصدهای گردشگری تور سوئیس محسوب می شود. درست است که سوئیس با داشتن جاذبه های محبوبی مانند فواره آب جت دو، قله ماترهورن، پیست ها و تفرجگاه های اسکی بزرگ شناخته شده است، اما برن سوئیس با تمام این جاذبه ها تفاوت دارد. برن در سال ۲۰۱۰ در بین ده شهر برتر جهان از نظر کیفیت زندگی قرار گرفت. البته برن، نخستین و تنها شهر سوئیس نیست که در میان با کیفیت ترین شهرهای جهان قرار می گیرد، از این رو، سوئیس برای سفر و مهاجرت کشور محبوبی است. شهر برن مرکز بلوک برن، دومین بلوک کشور سوئیس از نظر جمعیت است. زبان رسمی در برن، آلمانی است اما متداول ترین زبان تکلم در این شهر نوعی گویش سوئیسی آلمانی به نام Bernese German است.

نمایی از شهر برن سوئیس

تاریخچه برن سوئیس:

شهر قرون وسطایی برن یکی از آثار خانواده ی حاکمی به نام زابرینگر ( Zahringer) است که در منطقه ی آپر بورگاندی ( Upper Burgundy) در قرن دوازدهم میلادی به قدرت رسیدند. با توجه به تحقیقات و آثار تاریخی قرن چهارم برن در سال ۱۱۹۱ توسط برتولد پنجم ( Berthold V) یکی از حکام خانواده ی زارینگر تاسیس شده است. بعد از مرگ برتولد پنجم و به دلیل عدم وجود وارث برای او، این منطقه توسط فردریک دوم امپراطور وقت روم به عنوان منطقه ی مستقل خود مختار اعلام شده است. برن در سال ۱۳۵۳ به اتحاد سوئیس پیوست و به یکی از با نفوذ ترین اعضا تبدیل شد. در سال ۱۸۳۱ شهر برن مرکز کانتون برن و در سال ۱۸۴۸ به عنوان پایتخت سوئیس انتخاب شد. برن شهری اداری و دولتی است و به همین دلیل دفتر مرکزی سازمان های بین المللی مختلفی از جمله اتحادیه پستی عمومی ( Universal Postal Union) در این شهر قرار دارد.

جغرافیا و آب و هوای برن:

شهر برن در حاشیه رود ( Aare) آر، بزرگ ترین رودخانه سوئیس ساخته شده است. قبل تر گفته شد که شهر برن در نیمه غربی و مرکزی سوئیس قرار گرفته است. برن سوئیس پنجمین شهر پر جمعیت سوئیس است و به عنوان مرکز کانتون برن نیز شناخته می شود. سوئیس پایتخت رسمی و قانونی ندارد بلکه همانطور که گفته شد، برن پایتخت غیر رسمی سوئیس محسوب می شود.

سوئیس به طور کلی، کشوری با آب و هوای معتدل، سرد و بارش سالانه فراوان است. این مورد درباره شهر برن به عنوان پایتخت این کشور هم صدق می کند. برن معمولا آب و هوایی سرد دارد و در تمامی فصول سال، حتی در گرم ترین آن ها نیز می توان انتظار بارش را داشت. میانگین دمای این شهر ۱۱.۵ درجه سانتی گراد می باشد. و میانگین بارندگی آن بیش از ۸۶۶ میلی متر است. گرم ترین ماه سال در این شهر، ژوئیه با میانگین دمایی ۲۶ درجه سانتی گراد و سردترین ماه سال ژانویه با دمایی ۴.۵- درجه سانتی گراد است. اگرچه در فصل زمستان دمای هوا بسیار کاهش پیدا می کند و تحمل سرما دشوار می شود، اما وجود بازارهای متعدد مخصوص ایام کریسمس می تواند یک جاذبه گردشگری دوستداشتنی برای گردشگران باشد.

خرس، نماد اصلی شهر برن سوئیس

در زمان بازدید از شهر برن می بینید که همه جا اثری از خرس وجود دارد. مثلا روی پرچم ها، لباس ها، روی فواره های آب و یا روی سلط زباله در سراسر شهر و همینطور نمایی از خرس قهوه ای پیرنه در کناره های رودخانه آر وجود دارد. داستان ها و روایت های متعددی درباره تبدیل شدن خرس به نماد شهر برن وجود دارد. طبق اسطوره ها علاقه و عشق اهالی برن به خرس مربوط به دوران شکارهای سلطنتی می باشد. در قرن ۱۲ میلادی، برشتولد پنجم، دوک تسرینگن ( Zähringen) و بنیانگذار شهر برن، تصمیم گرفت، نام شهر را بر اساس اولین حیوانی که شکار می کند، انتخاب نماید و اولین حیوانی که شکار شد یک خرس بود. و اما صحت این داستان همچنان مورد شک و شبهه است. ولی عده ای دیگر اعتقاد دارند، نام برن به شکار پادشاه ربطی ندارد و از قدیم این منطقه برنودور ( Brenodor) برگرفته شده که در طول زمان دستخوش تغییر گشته است.

جاذبه های گردشگری شهر برن:

این شهر چیزی بیشتر از یک شهر و یا یک محله تاریخی است. قسمت قدیمی شهر به روی یک تپه بنا شده است که از سه طرف در محاصره آب است. خیابان ها با سنگ فرش های زیبا و ساختمان هایی که با طاق به یکدیگر متصل هستند بر زیبایی شهر افزوده است. طبقه زیرین ساختمان ها را مغازه ها و رستوران ها همراه با کتابفروشی و کافه هایی پر کرده که برای دیدن آن باید ساعت ها زمان گذاشت. در ادامه تعدادی از مهمترین دیدنی های برن سوئیس را معرفی می کنیم.

کلیسای جامع برن Berner Münster

این کلیسا یکی از دیدنی های برن سوئیس است که نشان از تاریخ غنی این شهر دارد، کلیسای جامع شهر برن در مرکز تاریخی این شهر است. ساخت این کلیسا در سال ۱۴۲۱ میلادی آغاز شده است و با ۱۰۰ متر ارتفاع، بلندترین کلیسا در سرتاسر سوئیس است. برای دیدن این نمای بسیار زیبا می توانید ۲۵۴ پله برج این کلیسا را بالا بروید تا از نمای ۳۶۰ درجه شهر برن سوئیس لذت ببرید.

کلیسای جامع برن

باغ گل رز( Rose Garden)

این فضا، از زیباترین و آرامش بخش ترین مکان ها در برن سوئیس است. پارک گل رز در سال های ۱۷۶۵ تا ۱۸۷۷ یک گورستان بود و در سال ۱۹۱۳ به پارک عمومی تبدیل شد. باز طراحی این پارک در اواخر دهه ۱۹۵۰ صورت گرفت و در آن بیش از ۲۰۰ نوع گل رز و ۲۰۰ گونه دیگر از اواع زنبق ها، خرزهره هندی و آزالیاها به نمایش گذاشته می شود. همچنین در این پارک، آلاچیقی بزرگ، رستوران، استخری بزرگ و فضایی برای پیک نیک تدارک دیده شده است.

باغ گل رز

از زیباترین و آرامش بخش ترین مکان ها در برن سوئیس

برج ساعت برن ( Clock Tower )

برج ساعت یکی از مهمترین و مشهورترین جاهای دیدنی برن است. این برج ساعت یکی از قدیمی ترین ساعت های نجومی قاره اروپاست و زمانی دروازه ورودی شهر برن بوده است. اما از سال ۱۵۳۰ میلادی با نصب این ساعت زیبا و پیچیده به یک برج ساعت تبدیل می شود. امروزه تماشای حرکات دقیق این ساعت و عروسک های کوکی آن، یکی از سرگرمی های گردشگران شهر برن در کشور سوئیس است.

برج ساعت

از مهمترین و مشهورترین جاهای دیدنی برن

پارک خرس ها ( Bear Park)

پارک خرس ها از بین تمام مکان های دیدنی برن، شاید مهمترین جاذبه گردشگری در این شهر باشد. همانطور که در مطلب گفته شد نماد شهر برن، خرس است. اهالی برن بیش از ۵۰۰ سال قبل در سال ۱۵۱۳ شروع به نگهداری خرس در شهر خود کردند. در طی این سال ها، محل نگهداری خرس ها چند بار تغییر یافته است و امروز در یک پارک بزرگ به مساحت ۶۰۰۰ متر مربع نگهداری می شوند. خرس ها در این پارک آزادانه زندگی می کنند و گاهی اوقات می توانند در رود آر هم شنا کنند.

خرس، نماد اصلی شهر برن سوئیس

خرس ها در این پارک آزادانه زندگی می کنند

شهر قدیمی ( The Old Town)

بخش قدیمی برن از یک محیط کلاسیک و ساده خیلی فراتر است. این بخش از شهر، در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده و با قرار گرفتن در محاصره آب های رودخانه آر، بسیاری از ویژگی های قرون وسطایی خود را به خوبی حفظ کرده است. خیابان های سنگ فرش شده، پیاده روهای طاق دار و همچنین وجود کافه ها، کتاب فروشی ها، رستوران ها و مغازه های متعدد در پایین ساختمان های مسکونی، همه این ها این قسمت از شهر را به منطقه ای بی نظیر تبدیل کرده است. بخش قدیمی برن، بهترین جاذبه های گردشگری را در دل خود جای داده، از جمله مجسمه های قدیمی، برج ها، فواره ها، پل های روی رودخانه آر و همین طور برج ساعت.

شهر قدیمی برن

بخش قدیمی برن با یک محیط کلاسیک و ساده

منبع : https://www.myswitzerland.com/en/destinations/bern/