هلند کشور گل لاله و سرزمین آسیاب بادی

هلند کشور گل لاله و سرزمین آسیاب بادی در شمال غربی قاره اروپا واقع است  و نام انگلیسی آن Netherlands به معنای کشور پست است چرا اکثر زمین های آن ارتفاع بسیار کمی از سطح دریا دارد. حتی برخی از آنها پایین تر از سطح دریا هستند و برای استفاده خشک شده و جلوی آنها سد گذاشته شده است. این کشور در مساحت ۴۱۸۵۰ کیلومتر مربع خود، جمعیتی ۱۷ میلیونی را جای داده است که حدود ۹۰ در صد آن شهر نشین بوده و در شهرهایی مثل پایتخت آن آمستردام، یکی از زیباترین شهرهای جهان سکونت دارند. هلند یکی از بزرگترین صادرکننده محصولات کشاورزی است چرا که آب و هوای معتدل و خاک حاصلخیزی داشته و به صورت فشرده و پیشرفته کشاورزی می کند.

هلند کشور گل لاله

کشور هلند که به نام پادشاهی هلند مرسوم است. یکی از کوچک ترین کشورهای قاره اروپا محسوب می شود که در جهان به عنوان کشور گل لاله مشهور است. یکی از خوشمزه ترین پنیرهای این کشور گودا است که موجب بالا رفتن تنوع غذایی شده است. تاریخ، سیاست و اقتصاد هلند نیز تقریبا شبیه به سایر کشورهای اروپایی است و عموم شهرها دارای سیاستی جدا از دین هستند. بخش زیادی از تاریخ هلند وابسته به اتفاقات جنگ های جهانی است و به طور کلی اقتصاد این کشور بر محور گردشگری، کارخانه های داخلی، صادرات محصول و … می گردد.

کشور هلند کجاست؟

هلند در شمال غربی قاره اروپا قرار دارد و از سمت شرق با آلمان از جنوب با بلژیک و از غرب نیز از طریق دریا با انگلستان همسایه است. موقعیت این کشور بین عرض های ۵۰ درجه و ۵۴ درجه شمالی و طول های ۳ و ۸ درجه شرقی در نظر گرفته میشود. پایتخت هلند نیز در شمال غربی خود هلند و نزدیک دریاست و آمستردام نام دارد. حدود ۲۰ درصد از مساحت کشور هلند را آب تشکیل داده است. در این کشور سدهای زیادی وجود دارد. کشور هلند کشور هنرمندان است و نقاشی در این کشور رتبه بالایی دارد. صنایع کشور هلند نیز از شهرت بالایی برخوردار است به طوری که بیشتر صنایع این کشور در شهر بندری روتردام در بخش جنوب غربی این کشور قرار دارد. روتردام دومین شهر بزرگ در کشور هلند است که بزرگترین بندر اروپا نیز لقب گرفته است.

 

مساحت و جمعیت هلند:

از نظر مساحت و تعداد اسکله بسیار قدرتمند ظاهر شده است.تولید ناخالص داخلی در سال جدید رشد سه درصد نسبت به سال گذشته اش داشته است. این کشور در زمینه فولادسازی و صنایع غذایی و دارویی توانسته در دنیا رتبه خوبی داشته باشد. صنعت قایق سازی در کشور هلند برای بار دوم توانست رتبه بالایی را کسب نماید. در این کشور پتروشیمی از دیگر بخش های ارزشمند در کشور هلند محسوب می شود.

هلند به عنوان یکی از کوچک ترین کشورهای اروپایی فقط ۴۱۸۵۰ کیلومتر مربع وسعت دارد. جالب است بدانید که یک چهارم این مساحت زیر سطح دریاست و نیمی از آن نیز فقط یک متر بالاتر از سطح دریاست. با این حال در این مساحت کوچک، جمعیتی نسبتا عظیم را جای داده و آن را به متراکم ترین کشور اروپا تبدیل کرده است. جمعیت هلند در سال ۲۰۲۳ طبق آخرین آمار معادل ۱۷.۶۴۰.۱۹۲ نفر است. حدود ۹۰ درصد این جمعیت در مناطق شهری حضور دارند و این تراکم را به شدت بیشتر می کنند.

پایتخت کشور هلند:

طبق قانون اساسی کشور هلند، شهر آمستردام پایتخت این کشور محسوب می شود. گرچه که قوه مجریه و ایالت های کل کشور هلند در شهر لاهه مستقر هستند و در طول تاریخ آمستردام تنها یک بار عنوان صندلی دولت شناخته شده است و این شهر از لحاظ ساسی عملا بی طرف است. اما این شهر در قرن شانزدهم به یک نقطه ایده به جهت اقتصاد و تجارت شناخته شد. این منطقه به عنوان مهم ترین قطب گردشگری هلند شناخته می شود که هر ساله پذیرای تعداد زیادی گردشگر خارجی است.

معرفی چند شهر مهم کشور هلند:

آمستردام:

این شهر پایتخت و پر جمعیت ترین شهر هلند است. آمستردام در بخش هلند شمالی و در غرب کشور واقع شده است. آمستردام سالانه با بیش از چهار میلیون گردشگر از سراسر جهان، یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری در اروپا است. بخش مرکزی آمستردام بافت فشرده و زیبای قدیمی خود را به خوبی حفظ کرده است و به یک موزه سر باز و جذاب تبدیل شده است. به همین خاطر یکی از جاذبه های گردشگری در آمستردام، قایق سواری در کانال های داخل شهر است که از مقابل بسیاری از ساختمان های زیبای شهر می گذرد. آمستردام به معنی شهری در کنار سد است. در ابتدا یک روستای ماهیگیری در نزدیکی رودخانه آمستل در اواخر قرن ۱۲ بوده است و به دلیل توسعه هوشمندانه این شهر در طول عمر طلایی هلند ( قرن ۱۷ میلادی ) تبدیل به مهمترین بندر دنیا شد.

از اوایل قرن ۲۱ این شهر گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است و در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ تعداد بازدید کنندگان سالانه این شهر از ده میلیون به هفده میلیون نفر افزایش یافت و مغازه های محلی جای خود را به مغازه های توریست محور دادند و هزینه مسکن نیز افزایش چشمگیری داشت. اتفاقی که باعث مقایسه آمستردام با شهر ونیز شد، شهری که با هجوم گردشگران مواجه بوده است.

آمستردام پایتخت هلند

روتردام:

بزرگ ترین بندر اروپا و دومین بندر بزرگ جهان پس از بندر شانگهای است، بندر روتردام در استان هلند جنوبی واقع شده است. بیش از نیمی از ساکنان این شهر خارجی هستند. جایگاه راهبردی آن در دلتای ” راین- ماس- اسخلد” بر کرانه دریای شمال و در قلب سامانه ای انبوه از راه آهن ها، جاده ها و راه های هوایی و آبی باعث شده تا به این شهر لقب ” دروازه اروپا” داده شود. بندر روتردام واقع در غرب کشور از بزرگ ترین بنادر جهان است، در واقع این بندر بزرگ ترین بندر خارجی از آسیا محسوب می شود. روتردام در حال حاضر با حدود ۶۵۰.۰۰۰ نفر جمعیت، دومین شهر بزرگ هلند است و تاریخ بناگذاری آن به سال ۱۲۷۰ بر می گردد که بعد از احداث سد به روی رود رات ( Rotte) مردم به مرور شروع به اسکان در اطراف آن کردند و در سال ۱۳۴۰ میلادی کنت هلند حقوق شهری را به روتردام اعطا کرد. از ویژگی های شناخته شده ی روتردام می توان به دانشگاه ارسموس، زندگی فرهنگی پر هیاهو و سرزنده، گذشته وابسته به دریا و موقعیت جغرافیایی آن در کنار رودخانه اشاره کرد. نابودی بیشتر روتردام مرکزی در طول جنگ جهانی دوم باعث ایجاد تنوع در معماری شهر شده است. به طور مثال وجود آسمان خراش ها در روتردام منظره ای است که در سراسر کشور به ندرت دیده می شود.

بزرگترین بندر اروپا

لاهه:

شهر لاهه در غرب کشور و پایتخت اداری هلند و مرکز استان هلند جنوبی نیز می باشد. نام این شهر در زبان فارسی از نام آن در زبان فرانسه

(la haye) گرفته شده است. لاهه، یکی از مقرهای اصلی سازمان ملل متحد است، به گونه ای که ستاد چند موسسه از این سازمان در این شهر قرار دارد و به این شهر لقب ” پایتخت حقوقی جهان” را داده اند. لاهه در انگلیسی The Hague گفته می شود شهری در ساحل غربی و مقر حکومت کشور هلند است. بعد از آمستردام و روتردام، لاهه با بیش از نیم میلیون نفر جمعیت سومین شهر بزرگ هلند محسوب می شود.

لاهه محل استقرار دولت، مجلس و دیوان عالی کشور است اما پایتخت هلند محسوب نمی شود. بیشتر سفارت خانه ها در این شهر قرار دارند و اداره مرکزی شرکت نفتی معروف شل نیز در این شهر واقع است. به عنوان خانه ی قانون و قضاوت بین المللی، دادگاه عدالت بین الملل و دادگاه جنایی بین الملل و در مجموع چیزی حدود ۲۰۰ سازمان بین المللی دیگر در لاهه واقع است.

اوتریخت:

مرکز و پر جمعیت ترین شهر استان اوترخت است. اوترخت یک شهر مهم و دانشگاهی در هلند و اروپاس است. این شهر در مرکز کشور و در شمال خاوری شهرگان جای گرفته است و با جمعیتی نزدیک به ۳۷۰ هزار نفر چهارمین شهر پر جمعیت هلند به شمار می آید. در مرکز شهر باستانی اوتریخت سازه هایی وجود دارند که متعلق به دوران قرون وسطا است. این شهر از قرن ۸ میلادی مرکز مذهبی بوده و تا قبل از شروع عصر طلایی هلند مهمترین شهر این کشور محسوب می شد. بزرگترین دانشگاه هلند، دانشگاه اوتریخت و چند مرکز آموزش عالی دیگر در این شهر واقع شده است. به دلیل موقعیت جغرافیایی اش ( اوتریخت در مرکز هلند واقع است) این شهر کانون اصلی حمل و نقل ریلی و جاده ای است.

آیندهوون:

آیندهوون شهری زیبا، مدرن و صنعتی است که در استان برابانت شمالی و در جنوب شرقی کشور هلند واقع شده است که محل تولد کارخانه های فیلیپس محسوب می شود و مجسمه آن نیز در شهر ساخته شده است. تیم باشگاهی فوتبال پی اس وی آیندهوون باشگاه این شهر است. آیندهوون با چهار موسسه آموزش عالی دولتی و چند موسسه خصوصی، جز مراکز اصلی آموزش عالی در جنوب هلند محسوب می شود. آکادمی طراحی، دانشگاه فناوری آیندهوون ( TU/e)، دانشگاه علوم کاربردی فونتیس ( Fontys)، سینت لوکاس آیندهوون ( Lucas Sint ) و کالج سوما ( Summa ) از این جمله اند.

تیلبورگ:

تیلبورگ، ششمین شهر بزرگ هلند، از قرن ۱۷ میلادی تا دهه ۱۹۶۰ جز مراکز اصلی پشم گوسفند در کشور بوده اما تا دهه ۱۹۸۰ سقوط این صنعت به حدی پیش رفت که تعداد کارگاه های پشم تیلبورگ به تعداد انگشتان یک دست رسید. امروزه صنعت تیلبورگ دارای تنوع بسیار بیشتری است و بخش اصلی آن را حمل و نقل و مدیریت تشکیل می دهد.

جغرافیا و آب و هوا:

هلند کشوری کم ارتفاع و هموار است و اغلب با وزش باد و نسیم همراه است که در مناطق ساحلی و زمستان، این شرایط غالب تر می باشد. بیشتر مناطق کشور هلند تنها یک متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و بخش اعظم این کشور مسطح است به جز بخش هایی از جنوب شرقی کشور که بلندترین تپه های در این مناطق واقع شده اند.

آب و هوای کشور هلند معتدل دریایی است. تابستان های خنک با دمای ۱۷ تا ۲۰ درجه و زمستان های معتدل با دمای ۲ تا ۶ درجه، در این کشور مشاهده می شود و اختلاف آب و هوایی از منطقه ای به منطقه دیگر کشور جزئی است که البته دلیل آن وسعت کم کشور است. در کشور هلند بارندگی زیاد است و به حز روزهایی از فصل تابستان و بهار، در بیشتر اوقات هوای این کشور بارانی و مرطوب است و این وضعیت آب و هوایی ممکن است برای بسیاری از مهاجران یا توریست ها آزار دهنده باشد. هوای هلند در بهار شروع به گرم شدن می کند و زمان مناسبی برای سفر به هلند است البته اگر می خواهید در فصل بهار به این کشور سفر کنید، توصیه می کنیم لباس گرم نیز همراه خود داشته باشید. با نزدیک شدن به فصل تابستان، گرمای هوا بیشتر می شود اما این گرما به هیچ وجه طاقت فرسا نیست و به گفته بسیاری از توریست ها، تابستان جذاب ترین فصل کشور هلند و بهترین زمان برای لذت بردن از قایق سواری در رودخانه ها و کانال های آبی کشور است.

در فصل پاییز بارش های سهمگین کشور آغاز می شود. بارانی ترین فصل این کشور، پاییز است و باید هر روز همراه خود لباس گرم، چتر و… همراه داشته باشید و با نزدیک شده به فصل زمستان، بارندگی قطع نمی شود اما از شدت آن کاسته می شود. وزش بادهای نسبتا شدید باعث سردتر شدن هوا در زمستان می شود ولی در اواخر این فصل هوا به پیشواز گرما و بهار می رود. فصل زمستان نیز برای سفر به هلند می تواند جذاب باشد زیرا جشن های رسمی این کشور در زمستان برگزار می شود که بسیار جذاب و سرگرم کننده هستند.

فرهنگ کشور هلند:

کشور هلند همچون کشورهای سوئد، دانمارک، نروژ و …. در دهه های اخیر تبدیل به یک کشور چند فرهنگی شده اند. جمعیت زیادی از جمعیت کشور هلند را خارجی ها تشکیل می دهند و اختلاف فرهنگی در شهرهایی مثل آمستردام، بیشتر دیده می شود. مردم هلند بسیار خوش بر خورد هستند و با روی باز و دوستانه با یکدیگر برخورد می کنند. زندگی در هلند به صورت خانوادگی است و والدین و فرزندان با هم در یک خانه زندگی می کنند.

هلند با اینکه کشور کوچکی است، اما مملو از نمادهای مشهور جهانی است. زمین های لامپ، آسیاب های بادی، بازارهای پنیر، کفش های چوبی، ظروف سفالی و هزاران دوچرخه را در سطح شهرهای هلند می توانید ببینید. مردم هلند بسیار اهل سفر و تفریحات هستند و از جمله تفریحات بسیار معروف هلندی ها، سفر با کاروان است. اتومبیل های بزرگی که کابین نسبتا بزرگی در انتها دارد و در آن، همه نوع وسایل رفاهی موجود است. از دیگر انواع سفرهای تفریحی در هلند، کمپینگ است. کمپینگ، محلی در یک جای خوش آب و هوا مانند جنگل است که در سال، کرایه ای برای آن پرداخت می کنند و در این ایام می توانند به آنجا بروند و از تمام امکانات تفریحی و ورزشی آن بهره مند شوند.

دین و زبان مردم هلند:

زبان رسمی این کشور همانطور که از نامش نیز پیداست، هلندی است. زبان هلندی شاخه ای از زبان های ژرمن به شمار می رود و کمی مشابه با زبان آلمانی است. نکته قابل توجه درباره مردم کشور هلند، تسلط آنها به زبان انگلیسی است و بسیاری از هلندی ها می توانند به زبان انگلیسی صحبت کنند. همچنین جمعیت زیادی از مردم کشور هلند توان صحبت به زبان آلمانی را هم دارند ولی در هر صورت، زبان رسمی این کشور هلندی است و شما برای تحصیل و مخصوصا برای ورود به بازار کار و ارتباط با مردم، باید با زبان هلندی آشنا باشید. ضمن اینکه بر اساس آخرین آمار منتشر شده، حدود ۵۱% از مردم کشور هلند از دین خاصی پیروی نمی کنند و حدود ۳۹ درصد آنها مسیحی، ۲۴% کاتولیک، ۱۵% پروتستان، ۵% مسلمان و مابقی پیرو سایر ادیان و گرایشات مذهبی هستند. مسلمانان کشور هلند اکثرا مراکشی و ترکیه ای هستند و جمعیت قابل ملاحظه ای از کشور را تشکیل می دهند که در شهرهای مختلف پراکنده هستند.

کشور هلند دانشمندان زیادی را به خود اختصاص داده است در این کشور اخترشناسی نیز به رتبه خوبی رسیده اند و در زمینه داروسازی نیز این کشور توانسته بهنرین رتبه را کسب نماید. ارنست کوهن، پیتر اوونز، مارتینوس بایرنیک و  آبراهام پایس از دانشمندان مشهور در کشور هلند محسوب می شود. اخترشناسان نامدار در این کشور آنتون پانه کک، یان اورت و بارت بوک است. داروساز نامدار کشور هلند میز پتورس ژاکوبز نام دارد که توانسته در طول تاریخ نام خود را به ثبت جهانی برساند.

جاهای دیدنی در سفر به هلند:

سفر به هلند در واقع مساوی است با چشم انداز آسیاب های بادی، کانال ها و گل های لاله که چشم هر گردشگر داخلی یا خارجی را به خود جلب می کند. اما این تمام مناظر حیرت انگیز نیست بلکه میراث غنی به جای مانده در موزه ها، قلعه های تاریخی، جنب و جوش زندگی در آمستردام و… تنها بخشی از جاذبه های دیدنی این کشور است.

 کانال های Amsterdam  و  Jordaan:

به میزان زیبایی آب راه های ونیز، کانال های آمستردام هم زیبا است که بخشی از ماندگارترین خاطرات را برای هر گردشگر رقم می زند. قایق سواری، عکاسی، بازدید از موزه های مهم و …. تنها بخشی از زیبایی های شهر آمستردام و کانال جردن است.

کانال های آمستردام

کوکنهوف یا باغ اروپای هلند:

کوکنهف یا باغ اروپا بخشی از جاذبه های هلند است که در حومه شهر لیسه واقع شده است. این باغ لقب عمومی ترین باغ جهان را به خود داده است. در این باغ ۷۰ هکتاری ۷۰ گونه مختلف از گل لاله کاشته می شود که در ماه آوریل به اوج زیبایی خود می رسید. در کنار جذابیت گل های دیگری نظیر نرگس وجود دارد که فضا را عطر آگین تر می کند.

کوکنهف یا باغ اروپا

موزه Rijksmuseum  معروف به موزه ملی:

این موزه جذاب که به به موزه ملی معروف است از سال ۱۸۰۹ مشغول جمع آوری آثار هنری و آثار باستانی نادر است. امروزه این موزه ۷ میلیون اثر تاریخی و هنری را گردآوری کرده که بخش زیادی از آن نقاشی های مختلفی است. پس از نقاشی بزرگترین گنجینه نفیس کتاب های مشهور و قدیمی در این موزه قرار دارد که چشم هر گردشگری را به خود جلب می کند.

موزه ملی

خانه آنه فرانک:

در واقع قسمتی از آمستردام است که در طول جنگ جهانی دوم مخفی بود. این محل دقیقا جایی است که دختری خاطرات خود را در این نقطه به ثبت رسانده است که امروزه این خاطرات به ۵۱ زبان دنیا ترجمه شده است. این خانه نماد تکان دهنده یک زن جوان و شجاع در طول جنگ جهانی دوم است که بسیار برای مردم هلند قابل احترام و ستایش است.

آسیاب های بادی Kinderdijk :

در رودخانه نورد بین روتردام، روستایی به نام Kinderdijk با عنوان کودکان کوچک وجود دارد. در این روستا آسیاب های بادی تاریخی متعلق به قرن ۱۸ وجود دارد که توسط میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. قدمت بالای آسیاب ها و عظمت آن ها باعث می شود عموم گردشگران علاقه مند به بازدید از این آسیاب ها باشند.

kinder dijk

پارک ملی De Hoge Veluwe :

کشور هلند، یکی از متنوع ترین پارک های جهان را در خود جای داده است که جشم هر گردشگری را به خود جلب می کند. پارک ملی De Hoge Veluwe یکی از پارک های مملو از درختان انبوه، مجسمه های جذاب با حیات وحش غنی از گوزن های قرمز است که در محیطی امن حفاظت شده اند. علاقه مندان به بازدید از این پارک می توانند به صورت رایگان در محوطه این پارک دوچرخه سواری کنند.

زویدرزی:

یکی از مناطق گردشگری هلند دهکده Ljsselmeer است که دریاچه آب شیرین را در خود جای داده است. این منطقه علاوه بر خواص گردشگری بسیار، از لحاظ تجاری نیز حائز اهمیت است. میراث های فرهنگی، تاریخ دریایی هلند، فروشگاه های متعدد، قایق های چوبی رنگارنگ تنها بخشی از جاذبه های این دهکده هستند.


de hoge amesterdam